e-comma Content Manager BM 01: Marketing cyfrowy

Podobne dokumenty
e-comma Specjalista ds. danych BM 01: Marketing cyfrowy

Menedżer społeczności quiz. 1. Uzupełnij definicję e-handlu, zaznaczając odpowiednie kratki (zaznacz wszystkie poprawne

Community Manager quiz

Specjalista ds. danych test końcowy

AKADEMIA MARKETINGU CYFROWEGO SZKOLENIE DEDYKOWANE

Oferta szkolenia trenerskiego Train-the-Trainer

Oferta dla na autorską akcję Commerce PRO, czyli kompleksowe działania polegające na wsparciu sprzedaży przy wykorzystaniu Search Engine Marketing

maciaszczyk interaktywny wzbudzamy e-mocje

Oferta szkolenia trenerskiego Train-the Trainer

e-izba IZBA GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Poradniki e-commerce Polska OFERTA ZAKUPU REKLAM

e-marketer TM 01: Narzędzia marketingu cyfrowego: Trendy i zastosowanie

KONTAKT DOTRZYJ DO WŁAŚCICIELI I PRACOWNIKÓW MAŁYCH FIRM Z BRANŻY E-COMMERCE. OSÓB POWADZĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ W INTERNECIE.

INTERNET - NOWOCZESNY MARKETING

Narzędzia do analizy działań marketingowych w internecie: Google Analytics & Webmaster Tools, analityka social media

SEO / SEM PREZENTACJA OFERTY

SEO z pomysłem. dla leroymerlin.pl

Marketing w wyszukiwarkach, wyniki organiczne i sponsorowane

Marketing Internetowy

REZULTAT 3 Vilniaus technologijų, verslo ir žemės ūkio mokykla, Litwa

Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy. Marketing internetowy

Tomasz Bonek Marta Smaga Spółka z o.o. dla Dolnośląskiej Izby Gospodarczej. Szkolenie. Jak zarabiać w internecie? Przenieś swój biznes do sieci!

Marketing Online. O nas w kilku słowach. Copyright 2014 Marketing Online

Promocja/komunikacja. Andrzej Jaszkiewicz

OFERTA PERFORMANCE MARKETINGU. KERRIS performance - Efektywność ponad wszystko

StartUp IT / rozgrzewka

Agata Tuszyńska Przemysław Michałek agencja widoczni

DOZ.PL Kupowanie przez wyszukiwanie

Magda Puchała Marcin Sugak Jerzy Zimowski. e-marketing / marketing elektroniczny /

WYNIKI badania Stan marketingu cyfrowego w centrach handlowych Benchmark - Social Media Index. PRCH Marketing Club 26 marca 2015

Promuj swój biznes... samodzielnie! StartAP Akademia Przedsiębiorczości, 19 marca 2014

Misja. Dostarczamy partnerom rozwiązania, które pomagają im kształtować najkorzystniejsze dla nich decyzje zakupowe ich klientów w internecie.

- google.pl (dla serwisów polskich) - google.com (dla witryn i fraz obcojęzycznych)

Moduł SEM/SEO. Generowanie ruchu narzędzia marketingu on-line, kampanie SEO/SEM Jak skutecznie promować firmę w sieci?

Załącznik nr 1 HARMONOGRAM REALIZACJI SZKOLENIA AKADEMIA SOCIAL MEDIA

Zbuduj sprzedaż w internecie. Magda Nojszewska

Allegro [rynek w Polsce]

Ogólna informacja. O firmie e-direct sp. z o.o. Marcin Marchewicz

Handel internetowy w Polsce w dużym skrócie

Podstawy Efektywnego Marketingu dla ecommerce. Tomasz Kryk z ekspercimarketingu.pl

Digitalizacja rynku B2B

Z pełną wersją książki możesz zapoznać się na tej stronie:

Skuteczne kampanie reklamowe w linkach sponsorowanych dla Twojej firmy. ABC linków sponsorowanych

Obsługa kampanii AdWords Spis treści

Wsparcie Zespołu Eksportowego i Agencyjnego. Alicja Łapka Google AdWords EAME TEL : 22) mail :

SMO MEDIA I KANAŁY SPOŁECZNOŚCIOWE. Bydgoszcz, dnia r. Usługodawca

Silence! - portfolio

Google AdWords. Gdańsk, 22 maja icbm.info cityboard.pl

Wprowadzenie do reklamy w wyszukiwarkach

Akademia Młodego Ekonomisty

Konsystem, Friedrich-Ebert-Str. 20, Frankfurt

KOMPLEKSOWA OFERTA USŁUG MARKETINGOWYCH Ł E B S C Y W M A R K E T I N G U Z N O S E M D O B I Z N E S U

Oddział Śląsk. INTERNET PR Marcin Janowski. Szkolenie dla organizacji pozarządowych

Case study. Divante zwiększa sprzedaż w sklepie marki Caterina

Oferta prowadzenia działań reklamowych w Internecie

MARKETING INTERNETOWY WPROWADZENIE

Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania. Mikołaj Janicki Pro Duct By Business Friends sp. z o.o. 14 czerwca 2012

Czym jest. Inbound Marketing?

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Człowiek najlepsza inwestycja E-MARKETING

Oferta prowadzenia kampanii reklamowej AdWords


Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych. Szansa dla małych i średnich firm na konkurowanie z największymi

Marketing internetowy Na czym polega marketing w Internecie?

ZWIĘKSZAMY ZYSKI ZE SPRZEDAŻY E-COMMERCE

Kategoria Performance / e-commerce. Jak stworzyć i napisać zwycięskie zgłoszenie?

BM 01: Planowanie projektów

Ekspansja, wyzwania i drogi rozwoju polskiego e-commerce w 2019 r [RAPORT]

ZARZĄDZANIE MARKĄ. Doradztwo i outsourcing

Sieć reklamowa Google

Kształtowanie doświadczeń konsumenta w multichannel e-commerce

Eniro wyciąga lepsze wnioski i podejmuje bardziej świadome decyzje. dzięki Google Analytics 360, Google Tag Manager i BigQuery

Wstęp. Nasze marki BV Holding Sp. z o.o. Strona 2 z 8

netsprint Firma i produkty artur.banach@netsprint.eu 1

SOCIAL MEDIA MARKETING

SPOŁECZNOŚCI INTERNETOWE

Skuteczne sposoby budowania ruchu w oparciu o SEM/SEO. - Karol Wnukiewicz

SYNERGIA PROJEKTY SYNDYKATOWE

Ekonomiczny Uniwersytet Dziecięcy

Oferta obsługi marketingowej. quark

Akademia Młodego Ekonomisty

NOWE TRENDY REKLAMY ONLINE. - Allbiz Międzynarodowe Centrum E-commerce

MOŻEMY DORADZIĆ. Jak nie przepłacać za powierzchnię reklamową? (np. kupować CPM za 2 zł na witrynach biznesowych)

Analityka internetowa w Polsce A.D Trendy i prognozy na najbliższe miesiące wybrane przez ekspertów Bluerank

PROGRAM SZKOLENIA. Szczecinek 2016

Oferta dla firm ROZWIĄZANIA DLA BIZNESU I MARKETINGU

TYLKO Z NAMI. dotrzesz do nowych klientów i zaprezentujesz się im jako ekspert od nowoczesnego marketingu

Sklep internetowy? Nie taki diabeł straszny,

Narzędzia IT we współczesnych strategiach utrzymaniowych

Akademia Młodego Ekonomisty

Internetowe narzędzia promocji w eksporcie. Seminarium z cyklu Europejskie Przedsiębiorstwo

Marketing w ecommerce

2012 Marketing produktu ekologicznego. dr Marek Jabłoński

Repozitor prezentacja rozwiązania

Strategia e-marketingowa jak tworzyć koncepcję promocji

Wydanie II: branża finansowa i handlowa

Netkata. Design of digital products. Netkata Interactive Media Marketing

Spis Treści. 1. Wprowadzenie. 2. Dlaczego warto wykorzystywać linki sponsorowane? 3. Zasady współpracy. 4. Cennik

Bluerank kompleksowo i skutecznie dla Inter Cars SA

Najefektywniejsze formy marketingu w Internecie to według respondentów strona WWW produktu (73% wskazao), SEO (50% wskazao) i SEM (44% wskazao).

PLANOWANIE KAMPANII DIGITAL

Kazar zwiększył sprzedaż. o ponad 1600%!

Transkrypt:

e-comma Content Manager BM 01: Marketing cyfrowy 1

Zakres szkolenia Content Manager BM 01: Marketing cyfrowy 1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu 1.2. Podstawowe pojęcia: cele strategiczne i zarządzanie strategiczne; zasady SMARTER; budżet i plan działania; zwrot z inwestycji (ROI); reputacja w sieci i ORM 1.3. Kanały komunikacji i główne elementy marketingu cyfrowego 2. Marketing tradycyjny vs cyfrowy 2.1. Cechy wspólne 2.2. Porównanie 3. Taktyki marketingowe i analityka webowa 3.1. Taktyki marketingowe: Optymalizacja pod wyszukiwarki (SEO), Reklama w wyszukiwarkach (SEA), Reklama displayowa/banerowa, E-mail marketing, Marketing afiliacyjny, Kampanie wirusowe 3.2. Analityka webowa: Informacje ogólne i narzędzia 4. Kwestie prawne 5. Literatura 2

Literatura: Content Manager BM 01: Marketing cyfrowy Bruhn, Manfred (2001): Relationship Marketing: Das Management von Kundenbeziehungen. München: Vahlen. Statista: http://de.statista.com/statistik/daten/studie/186370/umfrage/anzahl-der-internetnutzer-weltweitzeitreihe/ (dostęp: 11.07.2016) Statista: http://de.statista.com/statistik/daten/studie/219903/umfrage/prognose-zur-anzahl-der-weltweitennutzer-sozialer-netzwerke/ (dostęp: 11.07.2016) Yemm, Graham (2013). Essential Guide to Leading Your Team: How to Set Goals, Measure Performance and Reward Talent. Pearson Education. Meerman Scott, David (2015): The New Rules of Marketing and PR: How to Use Social Media, Online Video, Mobile Applications, Blogs, News Releases, and Viral Marketing to Reach Buyers Directly. Wiley. Brinker, Scott (2016): Hacking Marketing: Agile Practices to Make Marketing Smarter, Faster, and More Innovative. Wiley. 3

Content Manager BM 01: Marketing cyfrowy Literatura: http://www.ibi.de/files/studie_digitalisierung-der-gesellschaft.pdf https://www.inc.com/guides/12/2010/11-best-web-analytics-tools.html https://www.shopify.com/blog/14926393-the-definitive-legal-guide-to-ecommerce https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/e-commerce-directive http://timelex.eu/en/blog/detail/7-legal-challenges-for-e-commerce-in-europe https://ecommerceguide.com/guides/ecommerce-legals/ https://searchengineland.com/guide/what-is-seo 4

e-comma 1 Marketing (cyfrowy) 5

1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu Czym jest marketing? Według definicji Bruhna, 2001: Marketing to przedsiębiorczy sposób myślenia widoczny w analizie, planowaniu, organizacji, wykonywaniu i ocenie różnych wewnętrznych i zewnętrznych działań biznesowych, które mają pomóc w osiągnięciu celów związanych z rynkiem sprzedaży dzięki konsekwentnemu skupianiu się na korzyściach klienta i dostosowywaniu funkcjonowania firmy do jego potrzeb. W związku z tym: Marketing jako ogólna koncepcja biznesowa stanowi podstawę przedsiębiorczości Marketing obejmuje zarządzanie firmą zorientowane na rynek i konsekwentne skupienie na kliencie. Celem marketingu jest zwiększenie sprzedaży poprzez konsekwentne skupienie na rynku i na kliencie. 6

1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu: Orientacja na klienta Popyt Oferta Zmiany w latach 60. Oferta Popyt Źródło: Becker, J. (2013), s. 2. Koncepcja sprzedażowa Orientacja na produkt Sam produkt, jego cechy, jakość i wyjątkowość generują popyt. W tamtych czasach był popyt, ale na rynku brakowało ofert. Dlatego główne działania biznesowe skupiały się na: zakupie produkcji sprzedaży Koncepcja marketingowa Orientacja na klienta Rynki są już nasycone wieloma porównywalnymi produktami. Dlatego działania biznesowe skupiają się na zaspokajaniu indywidualnych potrzeb klienta za pomocą produktów i usług: potrzeby klienta dostosowanie do klienta korzyści dla klienta 7

1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu: Cyfryzacja Liczba użytkowników Internetu (mln) Źródło: Statista: http://de.statista.com/statistik/daten/studie/186370/umfrage/anzahl-der-internetnutzer-weltweit-zeitreihe/ (dostęp: 11.07.2016) 8

1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu: Cyfryzacja Źródło: Statista: http://de.statista.com/statistik/daten/studie/219903/umfrage/prognose-zur-anzahl-der-weltweiten-nutzer-sozialernetzwerke/ (dostęp: 11.07.2016) 9

1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu: Cyfryzacja Czy o tym wiedziałeś? 1: Na Facebooku aktywnych jest ponad 1 miliard osób. 2: Na Twitterze aktywnych jest ponad 304 milionów osób. 3: Google jest największą wyszukiwarką na świecie. 4: YouTube jest drugą po Google największą wyszukiwarką na świecie. 5: Google jest właścicielem YouTube'a. 6: Wszystkie te serwisy są zupełnie DARMOWE Źródło: http://www.ibi.de/files/studie_digitalisierung-der-gesellschaft.pdf 10

1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu: Handel elektroniczny Handel elektroniczny (e-commerce) E-handel oznacza transakcje handlowe prowadzone przez Internet. Obejmuje kupno, sprzedaż i organizację zakupu towarów i usług. Płatność i dostawa niekoniecznie muszą mieć formę elektroniczną. Z rozwiązań typowych dla e-handlu można też korzystać przy transakcjach administracyjnych. 11

Podmiot administracji Dostawca usług Firma Konsument Możliwe zastosowania e-handlu Service Customer Consumer Business Administration Consumer-to- Consumer (C2C) np. www.ebay.com 1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu: Handel elektroniczny Consumer-to- Business (C2B) np. blog, na którym znajduje się recenzja książki i link do www.amazon.com, gdzie można nabyć tę książkę Consumer-to- Administration (C2A) np. rozliczenia podatkowe lub głosowanie elektroniczne Business-to- Consumer (B2C) np. transakcje na platformach handlowych online Business-to- Business (B2B) np. transakcje z dostawcami Business-to- Administration (B2A) np. rozliczenia podatkowe firm i instytucji Administration-to- Consumer (A2C) np. transakcje związane z zasiłkami Administration-to- Business (A2B) np. zakup online dokonany przez instytucję publiczną Administration-to- Administration (A2A) np. transakcje międzynarodowe instytucji publicznych 12

1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu: Handel elektroniczny Korzyści z transakcji przez Internet Dla firmy Globalna widoczność Elastyczność Bezpośrednie przyjmowanie zamówień Zestawienie szczegółowych danych klientów Zalety dystrybucji przez Internet Szybkość Niezależność od miejsca i czasu (możliwa zawsze i wszędzie) Przejrzystość Otwartość Niskie koszty transportu Dla klienta Niezależność od miejsca i czasu (możliwa zawsze i wszędzie) Wyszukiwarki produktów Wysoka przejrzystość rynku Porównywarki cen Poziom i rozrzut cen Multimedialność i interaktywność Wygoda kupowania przez Internet 13

1. Marketing (cyfrowy) 1.1. Trendy w marketingu: Handel elektroniczny Handel elektroniczny może być prowadzony na różne sposoby: Sklep internetowy: bezpośrednia sprzedaż towarów i usług przez daną firmę, np. sklepy online poszczególnych marek. E-marketplace: towary i usługi wielu firm oferowane na jednej platformie internetowej, która pośredniczy w transakcjach, np. amazon.com. Domy aukcyjne i serwisy ogłoszeniowe online: platforma online, która umożliwia kontakt wielu klientom i firmom, np. ebay.com. 14

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Marketing Strategiczna orientacja organizacji, mająca na celu osiągnięcie lepszych efektów. Skupia się na potrzebach klienta i uwzględnia zmiany rynkowe (np. potrzeby dodatkowych grup referencyjnych, takich jak pracownicy, udziałowcy itp.). Dotyczy szerokiego zakresu decyzji biznesowych: polityki produktowej, polityki cenowej, polityki komunikacyjnej. 15

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Ogólne cele strategiczne Zrozumienie wszystkich aspektów sytuacji i stymulacja rozwoju biznesowego. Określenie i rozwijanie potencjału osiągnięcia zysków w przyszłości. Generowanie obszarów działania i opcji alternatywnych. Planowanie przyszłych działań z uwzględnieniem kwestii środowiskowych, technicznych i porównawczych oraz zasobów i ryzyk. 16

Badania rynku 1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Filozofia Cele Strategie Organizacja i kontrola Główne elementy marketingu Narzędzia 17

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Elementy zarządzania strategicznego Kontrola strateiczna Wdrożenie strategii Strategiczne Zarządzanie Analiza Rozwój strategiczny Analiza Analiza biznesowa Analiza środowiskowa Rozwój strategiczny Opcje strategiczne Ewaluacja tych opcji Opracowanie strategii Wdrożenie strategii Pomiary i plan projektu Organizacja Weryfikacja i adaptacja strategii Przegląd Monitorowanie postępu Analiza wariancji Adaptacja strategii 18

Marketing obejmuje określenie celów jaki cel chcesz osiągnąć? 1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Pamiętaj, żeby spełniał zasady SMARTER: Specific (konkretny) Measurable (mierzalny) Achievable (osiągalny) Relevant (istotny) Time-bound (określony w czasie) Evaluated (podlegający ocenie) Reviewed (podlegający kontroli) Źródło: Yemm, Graham (2013). Essential Guide to Leading Your Team: How to Set Goals, Measure Performance and Reward Talent. Pearson Education. s. 37 39. 19

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Marketing obejmuje analizę potrzeb klienta i możliwości rynku: czego potrzebują klienci i co oferuje rynek? Weź pod uwagę następujące elementy: 1. dane biznesowe swojej firmy 2. najnowsze badania 3. aktualne megatrendy 4. strategie konkurencji 20

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Marketing obejmuje określenie rynków docelowych gdzie i jak chcesz sprzedawać? Co chcesz sprzedawać, komu, i za jaką cenę? Kompozycja marketingowa 21

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Marketing obejmuje budżet i plany działania (zob. przykład poniżej). Co należy zrobić, kiedy, i co trzeba zainwestować? Cel Kolejne kroki Odpowiedzialność Data rozpoczęcia Jaki jest wynik? (efekty, wyniki itp.) Co należy zrobić najpierw? Co należy zrobić potem? Data zakończenia Zasoby Kto to zrobi? Od kiedy? Do kiedy? Co trzeba zainwestować? (pieniądze, czas itp.) Kto to zrobi? Od kiedy? Do kiedy? Co trzeba zainwestować? (pieniądze, czas itp.) 22

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Marketing obejmuje opracowanie taktyk marketingowych, tj. jakie konkretne działania należy podjąć? Opracuj konkretne taktyki, aby osiągnąć długoterminowe i średnioterminowe cele strategiczne, takie jak: Konwersja leadów w klientów dzięki twardym ofertom. Edycje limitowane aby zwiększyć uwagę i przywiązanie klientów. Oferty specjalne dla klientów internetowych (pozytywnie wpływają na reputację w sieci). 23

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Zwrot z inwestycji (ROI) ROI pokazuje efektywność inwestycji i zastosowanych środków marketingowych. Wzór: ROI = (Zysk z inwestycji koszt inwestycji) koszt inwestycji Jeżeli wskaźnik ROI jest ujemny, oznacza to, że organizacja straciła pieniądze. Jeżeli wskaźnik ROI jest dodatni, oznacza to, że inwestycja jest opłacalna. 24

ROI można obliczyć dla każdego działania i przedsięwzięcia organizacji. Wyobraź sobie, że musisz zainwestować w marketing cyfrowy i przekonać zarząd, że jest to dobry pomysł. Załóżmy, że: Wskaźnik liczby leadów do liczby zamkniętych sprzedaży wynosi 4 (25% leadów dokonuje zakupu) Koszt jednego leada (CPL) wynosi 10$ Życiowa wartość klienta (LTV) wynosi 200$ Koszt towarów sprzedanych w tym czasie wynosi 80$ Przewidywane ROI = [(200$-80$-4$*10)/(80$+4$*10)]* 100 = (80$/120$)*100 = 66.7% Tu wyjaśniono, jak wylicza się LTV: https://neilpatel.com/blog/how-to-calculate-lifetimevalue/ Źródło: http://www.onlinewebcreators.com/traditional-marketing-versus-digital-marketing/ 25

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Marketing cyfrowy jest ściśle związany z e-handlem i mocno się one nawzajem wspierają. Reputacja w sieci Oznacza wizerunek osoby lub firmy w Internecie. Jak Twoja firma jest postrzegana w sieci? Zarządzanie reputacją w sieci (ORM) obejmuje grupę strategii pozytywnego kształtowania reputacji w Internecie. 26

1. Marketing (cyfrowy) 1.2. Podstawowe pojęcia Zarządzanie reputacją w sieci (ORM) obejmuje - Monitorowanie reputacji w sieci (wyszukiwarki, recenzje na platformach sprzedażowych, portale, naktórych klienci zamieszczają recenzje) kontrola - Reagowanie na recenzje online (pozytywne i/lub negatywne) odpowiedzi na komentarze klientów - Reagowanie na publiczne skargi i prośby klientów odpowiedzi na komentarze w kanałach zewnętrznych, np. na Twitterze Strategie ORM obejmują różne taktyki marketingu cyfrowego. 27

1. Marketing (cyfrowy) 1.3. Kanały komunikacji i główne elementy marketingu cyfrowego Marketing cyfrowy wykorzystuje różne kanały komunikacji zależnie od rodzaju firmy i grupy docelowej. 28

1. Marketing (cyfrowy) 1.3 Kanały komunikacji i główne elementy marketingu cyfrowego Marketing cyfrowy składa się z kilku głównych elementów: Optymalizacja pod wyszukiwarki (SEO): kształtowanie wizerunku w sieci poprzez wyniki w wyszukiwarkach. Reklama w wyszukiwarkach (SEA): płatne reklamy w wyszukiwarkach powiązane z konkretnymi słowami kluczowymi. Reklama displayowa/banerowa: płatne reklamy na stronach www innych podmiotów. E-mail marketing: Kampanie/oferty specjalne ogłaszane w newsletterach. Marketing afiliacyjny: inne podmioty jako ambasadorzy marki promują Twoją firmę w innym kontekście (np. na blogu), partnerzy otrzymują wynagrodzenie. Kampanie wirusowe: np. filmy video w social media docierające poza grupę docelową, niekoniecznie związane bezpośrednio z produktem. 29

e-comma 2 Marketing tradycyjny vs cyfrowy 30

2. Marketing tradycyjny vs cyfrowy 2.1. Cechy wspólne Marketing tradycyjny i cyfrowy cechy wspólne - Myślenie strategiczne - Celem jest zwiększenie zysków - Orientacja na klienta - Podobne kampanie, różne kanały 31

2. Marketing tradycyjny vs cyfrowy 2.2. Porównanie Aspekty marketingu Tradycyjny Cyfrowy Komunikacja z klientem Strategie marketingowe Planowanie działań marketingowych Komunikacja Interakcja jednostronna Organizacja jest nadawcą a klient odbiorcą wiadomości Jednorodne i ograniczone: kampanie reklamowe, infolinie itd. Długie przygotowanie Czas na zastanowienie się, przygotowanie i dyskusję, Komunikacja wyłącznie między firmą i klientem Interakcja obustronna Organizacja i klient są zarówno nadawcami jak i odbiorcami wiadomości Niejednorodne i praktycznie nieograniczone: posty na blogach, aktualizacje statusu, tweety, recenzje, kampanie online itd. Spontanicznie Wymagana szybka i natychmiastowa reakcja, Publiczna komunikacja między firmą i klientem 32

2. Marketing tradycyjny vs cyfrowy 2.2. Porównanie Aspekty marketingu Tradycyjny Cyfrowy Dostępność W godzinach pracy firmy Firma zawsze gotowa, by zareagować na działania klienta Zakres Konkretne grupy docelowe i rynki Dla każdego, zawsze i wszędzie, nie ogranicza się do konkretnych grup docelowych ani rynków Język Kwestie prawne Język marketingowy, prawnie uznany i obowiązujący Stabilna sytuacja prawna, porównywalne przypadki Język autentyczny i bezpośredni, brak standardowych sformułowań Ciągle zmieniające się rozwiązania technologiczne, brak stabilnej sytuacji prawnej 33

Aspekty marketingu Tradycyjny Cyfrowy 2. Marketing tradycyjny vs cyfrowy 2.2. Porównanie Instytucje nadzorujące Jednostki zaangażowane Konkurenci, organizacje ochrony konsumentów, instytucje ochrony konkurencji Dział PR i marketingu, agencje Konkurenci, organizacje ochrony konsumentów, instytucje ochrony konkurencji, użytkownicy, operatorzy platform internetowych Dział PR i marketingu, agencje, eksperci marketingu online, użytkownicy i klienci Ramy prawne Prawa autorskie, ochrona znaków towarowych, prawo konkurencji Prawa autorskie, ochrona znaków towarowych, prawo konkurencji, ochrona danych osobowych, prawo dotyczące informacji i komunikacji elektronicznej, szczegółowe warunki użytkowania (platformy internetowej itp.) 34

Zalety e-marketingu Wady e-marketingu Obniżenie kosztów przez automatyzację i wykorzystanie mediów elektronicznych Szybsza reakcja na działania sprzedawców i użytkowników końcowych Większa możliwość pomiaru i gromadzenia danych Możliwość indywidualnego podejścia dzięki personalizacji Większa interaktywność Większa ekspozycja produktów i usług Zależność od możliwości technicznych Kwestie bezpieczeństwa i prywatności Koszty utrzymania związane z ciągle zmieniającym się środowiskiem Większa przejrzystość cen i konkurencja cenowa Światowa konkurencja związana z globalizacją 35

Chociaż w przypadku B2B marketing cyfrowy może być trudniejszy niż w przypadku B2C, jego rola będzie wzrastać. Czy to znaczy, że marketing tradycyjny trzeba zastąpić marketingiem cyfrowym? Nie, te dwie formy wzajemnie się uzupełniają, a każda z nich powinna być stosowana tam, gdzie da to lepsze wyniki! 36

e-comma 3 Taktyki marketingowe i analityka webowa 37

3. Marketing i analityka webowa 3.1. Taktyki marketingowe Marketing strategiczny ma pewne określone cele, które można osiągnąć dzięki stosowaniu taktyk w ramach poszczególnych kampanii sprzedażowych. Na przykład: Black Friday oferty specjalne ograniczone do konkretnego przedziału czasowego Cyber Monday na Amazonie oferty specjalne ograniczone do konkretnej grupy produktów Darmowa dostawa (często związana z określonym zamówieniem minimalnym) Kup jeden produkt, a drugi dostaniesz za darmo (online i offline) 38

3. Marketing i analityka webowa 3.1. Taktyki marketingowe Taktyki marketingowe są podstawą najnowszych trendów: - Powoływanie ambasadorów marki: Social selling i programy partnerskie. - Personalizacja: Skup się na buyer personie opracowanej na podstawie całej grupy docelowej. - Segmentacja rynku: Określ szczegółowo swój rynek docelowy. - Zachęć pracowników, by byli ambasadorami marki członkowie zespołu są Twoim najważniejszym kapitałem. Możesz to zrobić w social media. 39

3. Marketing i analityka webowa 3.1. Taktyki marketingowe: SEO Wprowadzenie do najpopularniejszych taktyk marketingu cyfrowego Optymalizacja pod wyszukiwarki (SEO): kształtowanie wizerunku w sieci poprzez wyniki w wyszukiwarkach, trzeba brać pod uwagę algorytmy poszczególnych wyszukiwarek. Osiągniesz wysokie pozycje w wyszukiwarkach dzięki: Wykorzystaniu często wpisywanych słów kluczowych, także w metadanych. Częstej aktualizacji treści. Przekierowaniu: na Twoją stronę powinno prowadzić kilka URL; korzystaj z linków kanonicznych. Zob. też: https://searchengineland.com/guide/what-is-seo 40

3. Marketing i analityka webowa 3.1. Taktyki marketingowe: SEA / SEM Wprowadzenie do najpopularniejszych taktyk marketingu cyfrowego Reklama w wyszukiwarkach (SEA) / Marketing w wyszukiwarkach (SEM): SEA odnosi się do płatnych reklam w wyszukiwarkach. Reklamy te są powiązane z często wyszukiwanymi słowami kluczowymi, które znajdują się w metadanych strony i kojarzą się z rynkiem docelowym. Twoja strona www pojawi się nie jako wynik wyszukiwania ale jako link sponsorowany wśród najwyższych wyników wyszukiwania. 41

3. Marketing i analityka webowa 3.1. Taktyki marketingowe: Reklama displayowa/banerowa Wprowadzenie do najpopularniejszych taktyk marketingu cyfrowego Reklama displayowa/banerowa: płatne reklamy na stronach www innych podmiotów. Reklamy statyczne lub pliki audiowizualne zgodne ze standardami IAB (zob. standardy i wytyczne Interactive Advertising Bureau: https://www.iab.com/). Mają na celu przekierować ruch na konkretną stronę www. Popularny model rozliczeń to Pay-per-click (PPC): reklamodawca płaci określoną kwotę za każde kliknięcie. 42

3. Marketing i analityka webowa 3.1. Taktyki marketingowe: E-mail marketing Wprowadzenie do najpopularniejszych taktyk marketingu cyfrowego E-mail marketing: kampanie/oferty specjalne ogłaszane w newsletterach Przekazywanie informacji biznesowych (najnowsze wiadomości, oferty specjalne, wydarzenia biznesowe). Takie e-maile zwiększają widoczność w sieci. E-maile transakcyjne wysyłane do klientów, którzy niedawno dokonali zakupu lub w odpowiedzi na działania klienta. Ich celem jest wytworzyć więź z klientem i zapewnić jego lojalność. 43

3. Marketing i analityka webowa 3.1. Taktyki marketingowe: Marketing afiliacyjny Wprowadzenie do najpopularniejszych taktyk marketingu cyfrowego Marketing afiliacyjny: Firmy współpracują z partnerami, którzy promują ich produkty i usługi. Partnerzy to zwykle osoby, które prowadzą niezależne strony internetowe, blogi lub kanały video. Partnerzy zazwyczaj otrzymują wynagrodzenie za promocję towarów poprzez swoje kanały. 44

3. Marketing i analityka webowa 3.1. Taktyki marketingowe Wprowadzenie do najpopularniejszych taktyk marketingu cyfrowego Kampanie wirusowe: Kampanie wirusowe rozprzestrzeniają informacje o firmie poza naszym rynkiem docelowym, np. poprzez filmy video. Najlepszymi kanałami są social media, ponieważ pozwalają na szerokie rozprzestrzenienie informacji. Do osób spoza grupy docelowej można dotrzeć, zmieniając kontekst oferowanych towarów i przygotowując ciekawe i przydatne materiały. Najpopularniejsze są gry i filmy video. Ponieważ w ten sposób promowane są nie zawsze istotne informacje na temat produktów, głównym celem kampanii wirusowych jest zwiększenie widoczności marki. 45

3. Marketing i analityka webowa 3.2. Analityka webowa informacje ogólne Analityka webowa to zbiór istotnych danych, które mogą poprawić wykorzystanie stron www. Są to narzędzia do mierzenia ruchu sieciowego, tj. wizyt na stronie, informacji o użytkownikach online i ich zachowaniach: skąd są, czy weszli na stronę jednorazowo czy robią to wielokrotnie, co kupują itd. Najbardziej znane to darmowe Google analytics, które można rozszerzyć o zewnętrzne raporty (dashboardy). Można też wybrać Piwik, Etracker lub Stats4Free. 46

3. Marketing i analityka webowa 3.3. Analityka webowa - narzędzia Google Analytics Yahoo Web Analytics Crazy Egg Compete Google Website Optimizer Optimizely Kissinsights from Kiss Metrics 4Q by iperceptions Click Tales Facebook Insights Twitalyzer Google mobile-friendly checker Zob. też: https://www.inc.com/guides/12/2010/11-best-web-analytics-tools.html 47

e-comma 4 Kwestie prawne 48

Geoblokada: równe ceny w UE, brak restrykcji dotyczących transakcji (chociaż dostawa może być ograniczona do konkretnych krajów). Ochrona danych w UE (od 2018r. - RODO). Uwzględniaj ustawodawstwo krajowe. Bądź na bieżąco. 4. Kwestie prawne 49

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/e-commerce-directive Dyrektywa UE o handlu elektronicznym podstawa e-handlu w UE http://timelex.eu/en/blog/detail/7-legal-challenges-for-e-commerce-in-europe Informacje na temat zagadnień prawnych dotyczących e-handlu https://ecommerceguide.com/guides/ecommerce-legals/ Zwięzłe informacje i wskazówki dotyczące e-handlu https://www.shopify.com/blog/14926393-the-definitive-legal-guide-toecommerce Zagadnienia prawne poza UE 5. Literatura 50