Marketing sportowy dzień 1 Paweł Kowalski Karpacz, 1 czerwca 2012 r.
ZAGADNIENIA Marketing sportowy w Internecie Podstawowe narzędzia e-marketingu Jak zaprojektować skuteczną reklamę w sieci? Jak kontrolować efekty reklamy i jaką formę rozliczeń przyjąć? Wykorzystanie narzędzi e-marketingu w sporcie przykłady
Marketing internetowy Definicja Forma marketingu, używająca jako medium Internetu i strony WWW. Służy do przesłania informacji marketingowej i pozyskania klientów. Przykłady marketingu internetowego to przede wszystkim różne formy reklamy, m. in. strony internetowe, banery, reklamy multimedialne, reklamy serwisów społecznościowych, ogłoszenia reklamowe w Internecie, sieci reklamowe oraz e-mail marketing.
Marketing internetowy Dlaczego strategia marketingowa powinna uwzględniać internet? Interaktywny charakter Medium informacji o produktach/usługach Oczekiwania klientów Dostarczenie szerokiej wiedzy o kliencie Maksymalnie skoncentrowany marketing Stymulacja impulsowych zakupów Personalizowane produkty i obsługa klienta Prowadzenie zainteresowanych prosto do zakupu W sieci wszyscy są równi Niższe koszty, lepsza obsługa Możliwość zaistnienia ogólnoświatowego
Marketing sportowy w Internecie Marketing sportowy - dziedzina marketingu klasycznego, której podmiotem jest sport. Jest wykorzystywany przez organizacje sportowe oraz przedsiębiorstwa, które poprzez sponsoring albo poprzez skojarzenia ze sportem promują produkty i wspierają marki rynkowe. Specjaliści wyróżniają trzy następujące obszary składające się na marketing sportowy: Marketing przedsiębiorstw wolnorynkowych realizowany poprzez sport, Marketing produktów i usług sportowych, Marketing organizacji sportowych (marketing sportu).
Marketing sportowy w Internecie Sport był, jest i będzie najbardziej uniwersalną platformą sponsoringową, pozwala na masowe dotarcie do konsumentów. Internet to doskonałe medium dla sportu. Trwający od 10 lat internetowy boom nie ominął także tej tematyki. Rozwój technologii, wzrost popularności treści wideo wszystko to sprawia, że serwisy o tematyce sportowej są i będą polem walki dla coraz większej rzeszy reklamodawców. Marketerzy podkreślają, że związki ze sportem mogłaby w umiejętny sposób wykorzystywać większość firm.
Marketing sportowy w Internecie Asocjacja (skojarzenia)/klient Sponsor Organizacja Porozumienie Środki/fan
Podstawowe narzędzia marketingowe
Podstawowe narzędzia marketingowe Serwis internetowy Jest to zbiór stron internetowych, powiązanych ze sobą do których dostęp jest możliwy za pośrednictwem sieci Internet. Zalety posiadania z własnej strony internetowej to: możliwość dotarcia do nowych Klientów, poprawa komunikacji z dotychczasowymi Klientami i Kontrahentami: poprzez łatwość aktualizacji możliwość umieszczania bieżących informacji na temat promocji, nowych towarów lub usług, możliwość umieszczenie wielu szczegółowych informacji, możliwość zamieszczenia dodatkowych wersji językowych strony, bez żadnych dodatkowych kosztów profesjonalna strona internetowa pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.
Wykorzystanie narzędzi e-marketingu w sporcie
Wykorzystanie narzędzi e-marketingu w sporcie
Marketing w wyszukiwarkach Pierwszym krokiem do promocji w sieci powinno być zgłoszenie strony do rejestru wyszukiwarek. Działania te mają na celu wyeksponowanie danego serwisu i wykreowanie popularności marki. Tutaj na pomoc przychodzi SEM (Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach. Strategię tę można zdefiniować krótkim wzorem: SEM = PPC + SEO kampanie płatnych linków działania optymalizujące ruch na stronie internetowej generowany z wyników naturalnych
Reklama dedykowana określonej grupie docelowej Reklama kontekstowa uważana jest za jedną z najskuteczniejszych form e-reklamy, ponieważ dedykowana jest ściśle określonej grupie docelowej. Taki przekaz emitowany jest na najbardziej opiniotwórczych i specjalistycznych stronach zrzeszonych w ramach największych sieci reklamowych. Może przyjąć postać tekstową linków sponsorowanych lub graficzną, tzw. display. Tutaj najistotniejszy jest precyzyjny dobór słów i fraz oraz kreacja przekazu aktywizująca do zapoznania się z reklamą. Głęboka analiza zachowań użytkowników pozwala z kolei na zaplanowanie reklamy behawioralnej. Dzięki zdobytym informacjom wiemy, z jakich stron korzysta internauta, jak często i jak długo na nich pozo staje, a także które zasoby są przez niego najchętniej eksplorowane. Analiza ta pozwala na stworzenie reklamy precyzyjnie trafiającej w konkretne potrzeby potencjalnego klienta. Reklamodawca można zdecydować się także na reklamę display standardową, layerowąo raz scrollowaną, a wśród nich m.in. billboardy, rectangle, skyscraper czy bandmark itoplayer.
Podstawowe narzędzia marketingowe Reklamy on-line Zamieszczone na stronach elementy graficzne, zachęcające użytkowników do interakcji, np. odwiedź naszą stronę, kup teraz, sprawdź naszą ofertę czy też wypełnij formularz. Zalety reklamy internetowej: Możliwość dotarcia do ściśle określonej grupy potencjalnych odbiorców reklamy Możliwość analizy efektywności kampanii reklamowej Zasięg - ogólnoświatowy Niskie koszty
Jak zaprojektować skuteczną reklamę w sieci? Projektując e-reklamę należy zacząć od opracowania schematu działań. Pozwoli to przygotować strategię działań pod kątem wyznaczonego celu, a ponadto umożliwi ustalić i zaplanować jej najistotniejsze elementy. 1. Cel kampanii (wizerunkowy, sprzedażowy, trafficowy ) 2. Grupy docelowe (do jakich chcemy dotrzeć) 3. Treść przekazu reklamowego 4. Techniki reklamowe (np. mailing, baner, button) 5. Miejsce emisji reklamy 6. Częstotliwość i czas trwania kampanii 7. Budżet reklamowy. Po ustaleniu harmonogramu działań pozostaje kwestia wdrożenia kampanii, a po jej zakończeniu lub w jej trakcie dokonanie pomiaru skuteczności.
Określanie celów reklamy Najbardziej użyteczne przy określaniu celu są informacje na temat zachowań nabywczych potencjalnego rynku. Nie można podejmować skutecznych decyzji dotyczących reklamy bez gruntownej wiedzy na temat czynników wpływających na decyzje nabywcze klientów, np. Cena Rekomendacje znajomych Wygląd Obsługa Reputacja firmy/instytucji Zaufanie do marki
Podstawowe narzędzia marketingowe Mechanizm działania reklamy on-line - AIDA Wpływ reklamy na odbiorców jest procesem etapowym. Przykład modelu objaśniającego mechanizm działania reklamy AIDA. Attention uwaga Interest zainteresowanie Desire pożądanie Action - działanie Model ten znany także jako model hierarhi skutków sugeruje że reklama musi przyciągać uwagę konsumenta, wzbudzić w nim zainteresowanie, wywołać pożadanie i pobudzić go do podjęcia działań, np. w celu zakupu produktu. Model ten jest często używany w projektowaniu reklam i stron internetowych.
Podstawowe narzędzia marketingowe Mechanizm działania reklamy on-line - DAGMAR DAGMAR (Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results). Model ten został opracowany na podstawie założenia, że wszystkie komercyjne komunikaty mające na celu realizacje sprzedaży muszą prowadzić potencjalnego klienta przez cztery poziomy zrozumienia lub etapy: Pierwszym celem reklamy jest wytworzenie w grupie docelowej świadomości. Można go osiągnąć poprzez zamieszczenie reklamy, np. na często odwiedzanej witrynie w nadziei że użytkownicy w ten sposób pozyskają świadomość produktu lub usługi. Następnym krokiem jest upewnienie się, że pewne atrybuty przedmiotu reklamy są znane i zrozumiałe. Może to być np. nazwa marki, rodzaj opakowania, cechy i korzyści techniczne oraz miejsce sprzedaży. W sieci, osiągnięcie celu, to klikniecie. Trzeci etap polega na przekonaniu klienta do obietnic zawartych w reklamie. Dowód wiarygodności w Internecie ma ogromne znaczenie ze względu na niski koszt produkcji materiałów, wymaga jednak bardzo szczegółowego projektowania i testowania.
Podstawowe narzędzia marketingowe Mechanizm działania reklamy on-line - DAGMAR Od nieświadomości do: ŚWIADOMOŚCI (istnienia lub dostępności marki lub firmy) ZROZUMIENIA (zrozumienia produktu i wynikających z niego korzyści) PRZEKONANIA (co do obietnicy tych korzyści) DZIAŁANIA (w kierunku nabycia produktu)
Podstawowe narzędzia marketingowe Pomiary skuteczności reklam CPA (Cost Per Action) Stawka za wykonanie określonego działania przez internautę. Inaczej jest to koszt uzyskania jednej, określonej akcji wywołanej emisją kampanii reklamowej. Stosunek liczby akcji do kosztów całej kampanii bannerowej; akcją może być kliknięcie w reklamę, rejestracja, podanie adresu e-mail, podanie danych osobowych, zakup, wzięcie udziału w konkursie itp. Inna strona Nasza strona 350 osób zostało skierowanych poprzez baner reklamowy na innej stronie NEWSLETTER Podaj adres e-mail ZAPISZ 200 osób zapisało się do newslettera CPA = 1,20 zł Całkowite koszty kampanii: 1,20 x 200 = 240,00 zł
Podstawowe narzędzia marketingowe Pomiary skuteczności reklam CPC (Cost Per Click) Stawka za jedno kliknięcie. Koszt uzyskania pojedynczego kliknięcia w nośnik reklamowy, obliczany, jako stosunek liczby kliknięć w reklamę do kosztów całej kampanii. CPC = 1,20 zł Całkowite koszty kampanii: 1 410 wyświetleń 335 kliknięć w link 335 x 1,20 = 402 zł
Podstawowe narzędzia marketingowe Pomiary skuteczności reklam CTR (Click-Through-Ratio) Zazwyczaj wyrażony procentowo. Jest to stosunek liczby kliknięć w reklamę internetową do liczby jej wyświetleń; stosowany wskaźnik skuteczności reklamy internetowej. Niska wartość CTR oznacza że dana strona skutecznie zachęca do klikania. CTR = 5,00 % Całkowite koszty kampanii: 1 358 wyświetleń 68 kliknięć w link (68*100) / 1358 = 5,00 %
Podstawowe narzędzia marketingowe Pomiary skuteczności reklam CR (Conversion Rate) - Jeden z podstawowych wskaźników mierzących skuteczność akcji marketingowej. Odzwierciedla procent osób, które podjęły oczekiwane od nich działanie (np. zrobiły zakup w sklepie internetowym lub dokonały subskrypcji newslettera na danym serwisie). CR = 6,66 % Całkowite koszty kampanii: CR = ilość sprzedaży/kliknięcia linku sponsorowanego x 100% CR = 100/1500 x 100% CR = 6,66 %
Podstawowe narzędzia marketingowe Pomiary skuteczności reklam ROI ( Return On Investment) - Zwrot z Inwestycji. ROI to odpowiedź na pytanie: Ile pieniędzy zarobimy wydając jedną złotówkę?. Załóżmy, że sklep internetowy wydał na reklamę w ubiegłym miesiącu 6 700 zł. średnia marża sklepu wynosi 20%. Realny zarobek na sprzedanych towarach wynosi więc 8 600 zł, a ROI: ROI = [(8600 6700) / 6700] x 100% ROI = 28,36% Wydając 1 zł zarabiamy 0,28 zł
System analizy ruchu na stronie oraz skuteczności działań marketingowych Jak użytkownicy znajdują witrynę? Co w niej robią? W jaki sposób stają się jej klientami? Narzędzie analizy dla reklamodawców, wydawców, redaktorów, właściciela strony tworzenie bardziej precyzyjnych reklam wzmocnienie inicjatyw marketingowych projektować witryny internetowe generujące więcej konwersji Identyfikacja źródeł przychodów Śledzenie transakcji związanych z kampaniami i słowami kluczowymi Sprawdzanie lojalności i czasu reakcji Pomiar konwersji, realizacji celów Informowanie Segmentacja Raportowanie
- zaczynamy! 1. Zakładamy konto - http://www.google.com/analytics/
- zaczynamy! 2. Wklejamy kod śledzenia na naszą stronę (źródło strony głównej, sekcja <head> </head>)
Podstawowe narzędzia marketingowe Social media i marketing wirusowy Coraz częściej e-reklama skoncentrowana jest wokół marketingu wirusowego realizowanego za pomocą portali społecznościowych. Ta coraz powszechniej stosowana forma promocji polega na lawinowym rozpowszechnianiu się przekazu reklamowego przez samych użytkowników Internetu. To oni występują w roli kreatorów opinii oraz adwokatów określonej marki na temat np. działalności firmy, jakości oferowanych produktów lub usług czy funkcjonalności i przydatności strony internetowej. Aby wykorzystać ten potencjał, warto kreatywnie wyeksponować rekomendowany produkt reklamowy. Mniejszego znaczenia nabiera tutaj forma prezentacji (film, zdjęcia, komentarze), a większego intrygujący pomysł, który zainspiruje kolejnych odbiorców do dalszego rozpowszechniania przekazu.
Podstawowe narzędzia marketingowe Newsletter Elektroniczna forma biuletynu czasopisma rozsyłanego za pomocą poczty elektronicznej do prenumeratorów (subskrybentów). W newsletterze zamieszczone są grupy treści odnoszące się do pełnych artykułów na stronie internetowej. Głównym celem i zaletą wysyłania newslettera jest utrzymanie regularnego kontaktu z rynkiem docelowym przy minimalnych kosztach.
Podstawowe narzędzia marketingowe Jak zbudować bazę danych marketingu bezpośredniego? Zbieranie adresów e-mialowych klientów bezpośrednio z witryny internetowej firmy Opracowanie listy mailingowej Zamieszczenie na witrynie autorespondera Zapytajcie swoich klientów Zbieranie adresów e-mail z grup dyskusyjnych Zakup listy mailingowej Ogólnym celem każdej kampanii poczty bezpośredniej powinno być zachęcenie odbiorcy do podjęcia jakichś niezwłocznych działań, takich jak powrót na stronę w celu pozyskania dalszych informacji. Marketing sportowy szansą rozwoju sportu na Dolnym Śląsku
Wykorzystanie narzędzi e-marketingu w sporcie
Wykorzystanie narzędzi e-marketingu w sporcie
Podstawowe narzędzia marketingowe sklep internetowy Serwis internetowy dający możliwość zamawiania produktów przez Internet, jedna z form handlu elektronicznego. Sklep internetowy jest częścią relacji B2C, rzadziej B2B.
Sklep internetowy Dobre praktyki w prowadzeniu sprzedaży internetowej 1. Prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami, 2. Podanie danych kontaktowych firmy w celu identyfikacji przez klientów, 3. Jasne informowanie o obszarach i celach zbierania informacji o użytkownikach, 4. Informowanie o wszelkich kosztach (cena netto, brutto, koszty dostawy itd.) przed podjęciem ostatecznej decyzji przez klienta o zakupie, 5. Informowanie o dostępnych i możliwych kosztach płatności i dostawy, 6. Przedstawienie szczegółowych opisów i dobrze wykonanych zdjęć produktu, 7. Informowanie klienta o maksymalnym czasie dostawy, ew. dodatkowych kosztach, 8. Informacja o możliwości odstąpienia od umowy, 9. Umożliwienie klientom kontaktu telefonicznego, e-mail, formularz, 10. Informowanie klienta o bieżącym postępie realizacji zamówienia, 11. Określenie procedur i warunków reklamacji oraz zwrotów. Marketing sportowy szansą rozwoju sportu na Dolnym Śląsku
Wykorzystanie narzędzi e-marketingu w sporcie
Wykorzystanie narzędzi e-marketingu w sporcie
Wykorzystanie narzędzi e-marketingu w sporcie
Wykorzystanie narzędzi e-marketingu w sporcie
Podsumowanie Na przestrzeni ostatnich lat obraz rynku reklamowego uległ znacznej zmianie. Zwykłe banery zostały wyparte przez coraz bardziej spektakularne formy reklamy, takie jak skyscraper czy toplayer. Mnogość technik i narzędzi promocyjnych z jednej strony oferuje reklamodawcom wybór precyzyjnego produktu, z drugiej zaś wprowadza czynnik niepewności w podjęciu decyzyjnych kwestii. E-reklama jest niezwykle wrażliwą i niestabilną gałęzią w branży internetowej. Stąd, aby dobrze poprowadzić swoją firmę w gąszczu wielu wirtualnych zmienności, warto skorzystać z fachowej porady i specjalistycznego wsparcia. To mądre działanie pozwoli uniknąć nie tylko popełniania błędów, ale odczuwania ich skutków finansowych, wizerunkowych i relacyjnych. źródła: www.gazeta-msp.pl
Paweł Kowalski Doradca Handlowy ds. Kluczowych Klientów tel. 067 2545 767 kom. 696 572 949 e-mail: p.kowalski@trol.pl TROL InterMedia Sp. z o.o. Sp.k. ul. Poznańska 56, 64-510 Wronki tel. 67 2542 940 fax 67 2542 605 Infolinia: 801 011 721 e-mail: trol@trol.pl