PRZEWODNIK W TEKŚCIE ŁATWYM DO CZYTANIA Przygotowanie do wizyty indywidualnej w Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie

Podobne dokumenty
Odkrywam Muzeum- Zamek w Łańcucie. Przewodnik dla osób ze spektrum autyzmu

Przewodnik po Muzeum nad Wisłą Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Przed-przewodnik dla osób ze spektrum autyzmu

Przewodnik po Muzeum nad Wisłą Muzeum Sztuki Nowoczesnej

I ZADANIE FIRMY #YOLO beverages

JESIENNE WYCIECZKI DLA PRZEDSZKOLAKÓW Z CYKLU KOLORY POLSKIEJ JESIENI

Wakacje to czas zabawy i wypoczynku. Dzieci grają w. Jeżdżą na. Lubią kąpać się w. W sadzie dojrzewają i.

GALERIA LABIRYNT PRZEWODNIK // PRZED WIZYTĄ

Wizyta studyjna po Krainie Lessowych Wąwozów

EKSTREMALNA DROGA KRZYŻOWA RZESZÓW - OPIS TRASY BŁĘKITNEJ- SĘDZISZÓW MŁP. -

Trasa Czerwona. św. Jana Pawła II. Studzionka Strumień Drogomyśl Skoczów Ustroń Wisła Kościół pw. Wniebowzięcia NMP

A/1483

Gospodarstwo Biobabalscy Kod pocztowy: Miejscowość, ulica, nr domu: Pokrzydowo 99

Gałąź rodziny Zdrowieckich Historię spisał Damian Pietras

Tekstury 2. Ćwiczenie 2 (Budynek)

Kod pocztowy: Telefon kontaktowy: Telefon kom.: Strona internetowa:

Warszawa, dnia 13 marca 2018 r. Poz. 528

Po co istnieją muzea?

OFERTA PROGRAMOWA 2013 MUZEUM WSI OPOLSKIEJ W OPOLU, UL. WROCŁAWSKA 174, OPOLE

Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry. Postal 2. autor: Dariusz Onyszko Bała

Opis trasy EDK Głogówek

Plan odnowy miejscowości KRUCZYN

Wyjazd studyjny do Szwajcarii listopada 2015 r.

Projekt Edukacyjny Szczytno wczoraj, dziś i jutro

Lokalizacja i dojazd do działek:

Ł AZIENKI K RÓLEWSKIE

Wyjdź z kościoła, dojdź do głównej drogi, skręć w prawo, idź prosto ul Dworcową do mostu.

Zwykły człowiek z niezwykłą pasją

KARTA ZADAŃ NR 2 Bezpieczne miasto

PRZEBIEG TRASY - św. JÓZEF. Zawadzkie - Staniszcze Wielkie Osiek Łaziska Bokowe - Gąsiorowice - Jemielnica.

2. Biskupice kaplica pogrzebowa przy kościele parafialnym 3. Biskupice pałac 49a

free mini przewodnik ciekawe miejsca w okolicy Gminny Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy

III SPOTKANIE Z CYKLU DZIELNICOWYCH FORÓW MIESZKAŃCÓW MYDLICE POŁUDNIOWE

opracował: Patryk Besler

Początki rodziny Schönów w Sosnowcu

OPIS TRASY BIAŁEJ ŚW. ANTONIEGO tzw. Szlak Trzech Sanktuariów

Instrukcja użytkownika TALENTplus Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu

NOWA STREFA KIBICA bilety.legia.com

Instytucje kulturysamorządu Województwa Wielkopolskiego. Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata

OPIS TRASY SOCHACZEWSKIEJ EDK. Poniższy opis to wskazówki przebiegu wybranej przez Ciebie trasy.

PONIEDZIAŁEK, 11 marca 2013

Gdyby zwierzęta gospodarskie miały głos w sprawie ciągnika

Targi w Bratoszewicach: poznajmy łódzkie rolnictwo!

STARY TESTAMENT. JÓZEF W EGIPCIE 12. JÓZEF W EGIPCIE

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych Samolot Cessna 150J; SP-ETA; r., Bielsko-Biała ALBUM ILUSTRACJI

Test wiedzy o ruchu drogowym dla klas I - III

EDK Św. Stanisława Kostki Sulbiny

Scenariusz zajęć nr 22 Temat: Podróż po Polsce poznajemy różne krajobrazy

Warszawa, dnia 27 kwietnia 2016 r. Poz. 577

Kod pocztowy: Miejscowość, ulica, nr domu: Cedry Wielki, ul. Pionierów Żuław 56. Cedry Wielkie

Dowód osobisty. Dowód osobisty mówi, kim jesteś, jakie masz imię i nazwisko, gdzie mieszkasz. Dowód osobisty mówi, że jesteś obywatelem Polski.

Wykaz obiektów zabytkowych nieruchomych ujętych w ewidencji zabytków zlokalizowanych na terenie gm. Wołczyn. Lp. Miejscowość Obiekt Adres Uwagi 1.

Rolnictwo ekologiczne ogólne zasady

Wykaz obiektów zabytkowych nieruchomych ujętych w ewidencji zabytków zlokalizowanych na terenie gm. Walce. Lp. Miejscowość Obiekt Adres Uwagi

Dokumentacja projektowa. tras do uprawiania. Nordic Walking. na terenie Gminy Zamość

Młyn - Muzeum Młynarstwa i Wsi

WYCIECZKA DO ZOO. 1. Tata 2. Mama 3. Witek 4. Jacek 5. Zosia 6. Azor 7. Słoń

EKSTREMALNA DROGA KRZYŻOWA RZESZÓW - OPIS TRASY BŁĘKITNEJ - Rzeszów Sędziszów Małopolski

Federacji Inicjatyw Oświatowych

OPIS TRASY Jablunkov Puńców. Śląsk Cieszyński

MIĘDZY WIEPRZEM A BUGIEM PRZESTRZEŃ EKOLOGICZNO- TURYSTYCZNA

Propozycja tras rowerowych z Rzeszowa do CTiR w Kielnarowej. opracowanie: mgr Łukasz Stokłosa Katedra Turystyki i Rekreacji

INSTRUKCJA ZNAKOWANIA SZLAKÓW TURYSTYCZNYCH W GORCZAŃSKIM PARKU NARODOWYM

EDK Św. Jana Pawła II. Sulbiny

trasa tworzy pętle o długości 2,5 kilometra BIEGNIEMY WIĘC DWA OKRĄŻENIA

ŻYJMY ZDROWO KOLOROWO!

Wiejskie kobiety czy kobiety mieszkające na wsi?

Przewodnik dla użytkownika do systemu STUDIO

Jesienny cardigan. Opis wykonania. Listopad autor: Justyna Kubik

Internetowy przewodnik FAQ V1.2

Wykład online za pomocą Google Hangouts. Instrukcja ogólna

LUBIN OCZAMI MŁODEGO ROWERZYSTY. Imię i nazwisko autora: MARCEL ŚWIĄTEK Szkoła Podstawowa nr 10 w Lubinie klasa IV e Opiekun autora: Andrzej Olek

Z pamiętnika Wichulca

Stan i perspektywy rozwoju ekologicznego w Polsce, główne kierunki produkcji

Ubezpieczenia obowiązkowe zawierane przez rolników. Dz. Ekonomiki i zarządzania gospodarstwem rolnym Krystyna Maciejak 16 styczeń 2017 r.

Akademia Engramowego Adepta. Tygodniowy trening słonia rysowanie

Gospodarstwo rolne 25ha z infrastrukturą pod hodowlę koni.

Instrukcja tworzenia strony internetowej w serwisie twojobiekt.pl

FILM - W INFORMACJI TURYSTYCZNEJ (A2 / B1)

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNE. - nazywa zwierzęta hodowane w gospodarstwie (koń, krowa, świnia, kura, kaczka)

Kościół p.w. Świętej Jadwigi Śląskiej Wrocław ul. Wolska 6

PAŁAC DZIEDUSZYCKICH W ZARZECZU WCZORAJ I DZIŚ. mała wystawa o wielkiej rzeczy

Warszawa Praga-Północ, ul. Kowelska

Rysunek 1. Formularz dodawania elementów do bazy na przykładzie zabiegu nawożenia

INSTRUKCJA SYSTEMU AUKCYJNEGO PKO LEASING

TABL. 1 (40). CHARAKTERYSTYKA GOSPODARSTW ROLNYCH WEDŁUG SIEDZIBY GOSPODARSTWA

Trasa różowa Matki Bożej Fatimskiej

STARY TESTAMENT. NOE BUDUJE ARKĘ, POTOP 4. NOE BUDUJE ARKĘ

Instrukcja obsługi wewnętrznej poczty mmedica

ABRAHAM I SARA W EGIPCIE

mówili, że ci ze Wzgórza wszystko przejadają; mam kozę, więc będę miała mleko i ser, i samą kozę. Wpuść tu tę kozę, mój kochany!

OPIS TRASY POMARAŃCZOWEJ ŚW. JANA PAWŁA II

Przewodnik po Filharmonii Łódzkiej dla osób ze spektrum autyzmu.

Fot. 1 Przykład tablicy informującej o tym, że obecnie używany budynek Gdyni Głównej jest dworcem tymczasowym.

Artur Łączyński Departament Rolnictwa GUS

św. Karola Boromeusza

Agroturystyka szansą dla mniejszych gospodarstw

Instrukcja wysyłania depesz do Sekretariatu Stowarzyszenia Gmin Dorzecza Górnej Odry polskiej części Euroregionu Silesia

Transkrypt:

PRZEWODNIK W TEKŚCIE ŁATWYM DO CZYTANIA Przygotowanie do wizyty indywidualnej w Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie KRÓTKA HISTORIA MUZEUM Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolo-Spożywczego znajduje się we wsi Szreniawa, niedaleko Poznania. Muzeum Rolnictwa powstało na terenie parku, w którym znajduje się pałac. Pałac wybudował dawny właściciel tych ziem, Niemiec Herrmann Bierbaum w latach 1852-1853. Niedaleko pałacu powstał folwark i budynek rządcy. Na folwarku hodowano konie, świnie oraz krowy. W 1920 roku Majątek od Niemców kupił Polak Józef Glabisz. Mieszkał on tutaj ze swoją żoną Katarzyną, czterema córkami i synem. Polski właściciel majątku Józef Glabisz zmarł w 1935 roku. Majątek odziedziczył jego syn Władysław. W czasie II wojny światowej rodzina Glabiszów została wyrzucona ze Szreniawy przez Niemców. Po wojnie majątek stał się własnością państwa. Na terenie folwarku powstała Szkoła Podkuwaczy Koni i Państwowe Gospodarstwo Rolne. W 1964 roku w Szreniawie otwarto Muzeum Rolnictwa. Od 1973 roku jest to muzeum narodowe. 1

WAŻNE INFORMACJE! Muzeum w Szreniawie to jedyne muzeum narodowe zajmujące się rolnictwem. W muzeum można zobaczyć stare narzędzia, maszyny i ciągniki rolnicze. Pokazujemy tu również urządzenia służące do produkcji żywności. Muzeum Rolnictwa jest wyjątkowe ze względu na mieszkające tu zwierzęta: woły, konie, kucyki, kozy, owce, króliki, świnie oraz gołębie, kaczki, gęsi, kury, perliczki i pawia. Pracowników muzeum możesz zawsze prosić o pomoc. Chętnie Ci pomogą ZASADY ZWIEDZANIA 1. Muzeum można zwiedzać indywidualnie lub z przewodnikiem. 2. Najlepiej poruszać się zgodnie z kierunkiem zwiedzania. 3. Nie trzeba wchodzić do każdego pawilonu. Można wybrać to, co najbardziej nas interesuje. 4. Czas zwiedzania całego muzeum to minimum 2 godziny. 5. Po terenie muzeum nie wolno jeździć rowerem. Rower można zostawić przed wejściem do muzeum. 6. Na teren muzeum można wchodzić z psami. 7. Psy nie mogą wchodzić do pawilonów. 8. Na terenie muzeum nie można pić alkoholu. 2

WEJŚCIE DO MUZEUM Wejście do muzeum prowadzi przez ten budynek i zaznaczone jest czerwoną strzałką. W budynku jest portiernia, kasa biletowa, sklepik z pamiątkami i toalety. Znajdują się tutaj również automaty z przekąskami, napojami oraz stoliki i krzesła dla zwiedzających. Aby wejść na teren muzeum trzeba najpierw kupić bilet w kasie. Po zakupie biletu i wyjściu z budynku można zacząć zwiedzanie. 3

JESTEŚMY W MUZEUM Muzeum podzielone jest na dwa obszary - część parkową i folwarczną. Bliższa wejścia jest część parkowa. Rośnie tutaj wiele pięknych, starych drzew. Po prawej stronie od wejścia znajduje się plac zabaw dla dzieci. Główna alejka zwiedzania skręca w lewo. Mapa muzeum Droga zwiedzania zaznaczona jest na mapie na czerwono. Miejsca, w których można oglądać zabytkowe przedmioty, zaznaczone są kolorem zielonym. Miejsca, do których nie można wejść, są w kolorze szarym. 4

Idąc główną alejką, mijasz po prawej stronie wielki pojazd z silnikiem parowym. Jest to lokomobila z 1927 roku. Dawała ona napęd maszynom rolniczym, np. podczas orania pola. Po prawej stronie, za lokomobilą mieści się plac. Na tym placu odbywają się imprezy muzealne, np. Jarmark Wielkanocny. Do muzeum przyjeżdża wtedy bardzo dużo ludzi. 5

Po lewej stronie od głównej alejki znajdują się pawilony z wystawami muzealnymi. Do pawilonów prowadzą boczne ścieżki, takie jak ta zaznaczona czerwoną strzałką. Idąc główną ścieżką, po lewej stronie, mijasz kolorowe ule. Kiedyś w ulach żyły pszczoły, teraz stoją puste. Niektóre mają kształt postaci ludzkich, np. wiejskiej baby. 6

W pawilonie nr 7 można skorzystać z toalety. Wejście pokazuje czerwona strzałka. Po prawej stronie od głównej alejki znajduje się Pałac. Aby zwiedzić Pałac, wystarczy podejść do bocznego wejścia i nadusić na dzwonek z lewej strony drzwi. Boczne wejście zaznaczone jest czerwoną strzałką. Drzwi otworzy pracownik muzeum i oprowadzi po Pałacu. 7

Z okien Pałacu można zobaczyć folwark. Aby dojść do folwarku, należy ominąć pawilon nr 13, tak jak pokazuje czerwona strzałka. Po drodze mija się z lewej strony drewnianą zagrodę. Tutaj można spotkać żywe zwierzęta: kozy, owce i króliki. 8

JESTEŚMY NA FOLWARKU Stań na folwarku plecami do Pałacu. Na wprost przed Tobą znajdują się dwie stodoły połączone spichlerzem. Stodoły i spichlerz to miejsca, gdzie dawniej przechowywano zboże. Teraz są tam wystawy muzealne, które można zwiedzać. W stodole oznaczonej numerem 3 można skorzystać z toalety. Za stodołami widoczny jest wysoki komin gorzelni. W gorzelni wytwarzano alkohol. Teraz jest zamknięta. Po lewej stronie folwarku mieści się obora z żywymi zwierzętami. Na zdjęciu dojście do niej zaznaczono czerwoną strzałką. Również po lewej stronie folwarku mieszczą się warsztat pracy kołodzieja oraz kuźnia, zaznaczone czerwonymi strzałkami. 9

Kołodziej w swoim warsztacie zajmował się robieniem drewnianych kół do wozów. W kuźni pracował kowal i tworzył przedmioty z metalu, np. podkowy. 10

W oborze lub na wybiegach można spotkać zwierzęta: konie, krowę, woły, kucyki, osła, owce, kozy i świnie. Zwierzęta są przyjaźnie nastawione do ludzi, ale nie wolno ich dotykać ani karmić. Mogą niechcący zrobić krzywdę. W oborze można skorzystać z toalety. 11

Na samym krańcu muzeum, za placem folwarcznym można zobaczyć samoloty wykorzystywane kiedyś do pracy w rolnictwie. Samoloty te podczas lotu opryskiwały pola trucizną na szkodniki. W ten sposób chroniły uprawiane rośliny przed zniszczeniem, np. przed stonką ziemniaczaną. Tuż za samolotami, pod dachem, stoją stare lokomobile, traktory i inne maszyny rolnicze. Na zdjęciu zaznaczone są czerwona strzałką. Aby wyjść z muzeum po zakończonym zwiedzaniu, należy wrócić tą samą drogą do budynku portierni. Dziękujemy za wspólne zwiedzanie! 12