MGA Quiz 2012 Co roku na przełomie stycznia i lutego na stronie Metropolitan Golf Association ukazuje się Quiz z zakresu znajomości Reguł Golfa. Quiz ma opinię dość trudnego i cieszy się dużą popularnością wśród znawców Reguł. Oto tegoroczny zestaw 25 pytań: 1. A i B są partnerami w meczu four-ball. Piłka B leży przy greenie przed piłką A i na linii gry gracza A. Gracz B, nie będąc wcześniej upoważnionym przez gracza A, zaznacza i podnosi piłkę A aby mieć wystarczająco dużo miejsca do wykonania backswingu i aby móc zagrać chip shota na green. Jaki jest ruling? a. B ponosi karę jednego uderzenia. b. A ponosi karę jednego uderzenia. c. Obaj, A i B, ponoszą karę jednego uderzenia. d. Żaden z graczy nie ponosi kary. 2. A i B są przeciwnikami w turnieju klubowym. Po siedmiu dołkach jest remis. Ósmy dołek ma 162 metry długości i wymaga przerzucenia piłki prawie 150 metrów ponad jeziorem. Piłka A, po uderzeniu z tee wpadła do jeziora. B, obawiając się, że zrobi to samo, sugeruje uzgodnienie na dołku remisu. A wyraża na to zgodę i obaj gracze przechodzą na 9 tee. Jaki jest prawidłowy ruling? a. A i B remisują. b. Obaj gracze są zdyskwalifikowani. c. A jest 1 up. d. B jest 1 up. 3. Zawodnik nie jest pewien czy jego piłka uderzona z tee nie wyszła na aut. Zgłasza i zagrywa piłkę prowizoryczną. Kiedy znajduje swoją piłkę oryginalną, nadal nie jest pewny czy leży ona w polu czy na aucie. Gracz zgłasza chęć rozegrania dołka dwiema piłkami zgodnie z Regułą 3-3, podnosi piłkę prowizoryczną, wraca na tee i gra następne uderzenie. Na umieszczenie obu piłek w dołku, potrzebuje jeszcze po trzy uderzenia każdą piłką. Po zgłoszeniu faktów Komitetowi, zostało zdecydowane, że piłka oryginalna była autowa. Wynik gracza na dołku wynosi: a. 6. b. 7. c. 8. d. 9. 4. Jest pogodny dzień bez wiatru. Piłka zawodnika leży na pochyłym zboczu obok głębokiego bunkra. Gracz adresuje piłkę i następnie odchodzi. Gdy zaczął ustawiać się do uderzenia, piłka stoczyła się do bunkra. Zawodnik twierdzi, że nie zrobił nic, co mogłoby spowodować
przemieszczenie piłki i sugeruje, że przyczyną przemieszczenia się piłki była grawitacja. Następne uderzenie gra z bunkra. Jaki jest ruling? a. Zawodnik ponosi karę jednego uderzenia. b. Zawodnik ponosi karę dwóch uderzeń. c. Zawodnik popełnił poważne naruszenie grając ze złego miejsca, ponosi karę dwóch uderzeń i musi skorygować swój błąd. d. Zawodnik postępował prawidłowo. 5. W stroke play, gracz, którego piłka leży w przypadkowej wodzie i jest łatwa do wydostania, pomylił przypadkową wodę z hazardem wodnym. Gracz upuszcza inną piłkę według Reguły 26-1 i gra ją. Współzawodnik informuje go, że jego piłka leżała w przypadkowej wodzie i że był on uprawniony do uwolnienia bez kary zgodnie z Regułą 25-1. Jak gracz powinien postąpić? a. Gracz musi kontynuować grę, ponosząc karę jednego uderzenia za uwolnienie od hazardu wodnego? b. Gracz otrzymuje cztery uderzenia karne, musi przerwać grę piłką zgraną według Reguły 26-1, która nie miała zastosowania, wyjąć piłkę z przypadkowej wody i wziąć uwolnienie zgodnie z Regułą 25-1. c. Gracz nie ponosi kary, ale musi przerwać grę piłką zagraną według niemającej zastosowania Reguły i postąpić zgodnie z Regułą 25-1. d. Gracz otrzymuje dwa uderzenia karne i musi kontynuować grę piłką zastępczą. 6. Piłka zawodnika zagrana z tee została znaleziona w bocznym hazardzie wodnym. Piłka leży wśród rzadkich, wyschniętych, obumarłych krzaków, które nadal są zakorzenione w hazardzie oraz pod oderwaną gałęzią drzewa, która większą częścią leży na ziemi poza hazardem, lecz częścią w hazardzie. Zawodnik odchodzi kilka metrów od piłki i wykonuje trzy próbne swingi, łamiąc za każdym razem gałązki krzaków, lecz nie dotykając kijem ziemi. Następnie zawodnik ustawia się i wykonuje uderzenie w piłkę. W czasie backswingu, łamie dodatkowe gałązki krzaków i uderza w zwieszającą się oderwaną gałąź drzewa przemieszczając ją. Gracz kontynuuje uderzenie i wybija piłkę z hazardu. Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe? a. Zawodnik otrzymuje dwa uderzenia karne za wielokrotne testowanie warunków w hazardzie. b. Zawodnik otrzymuje dwa uderzenia karne za poprawienie obszaru zamierzonego swingu poprzez złamanie gałęzi krzaka w czasie backswingu. c. Zawodnik otrzymuje dwa uderzenia karne za poprawienie obszaru zamierzonego swingu poprzez złamanie gałęzi krzaka w czasie backswingu oraz dwa uderzenia karne za przemieszczenie zwieszającej się, oderwanej gałęzi drzewa, razem cztery uderzenia karne.
d. Zawodnik otrzymuje dwa uderzenia karne za przemieszczenie zwieszającej się, oderwanej gałęzi drzewa. 7. W stroke play, gracz zagrał kijem numer 5 żelazo na wzniesiony green. Po dojściu na green zauważył, że obok greenu znajduje się duży bunkier otoczony gęstą trawą oraz boczny hazard wodny około 20 metrów za bunkrem. Gracz nie widząc swojej piłki założył, że wtoczyła się ona do bocznego hazardu wodnego. Wziął uwolnienie zgodnie z Regułą 26-1c (dwa kije) i zagrał następne uderzenie na green. Gdy wracał na green znalazł swoją piłkę w bunkrze częściowo przykrytą liśćmi. Gracz powinien: a. Przerwać grę piłką zastępczą i zagrać oryginalną piłkę z bunkra, ponosząc karę dwóch uderzeń. b. Dokończyć dołek piłką zastępczą, ponosząc karę dwóch uderzeń. c. Przerwać grę piłką zastępczą i upuścić piłkę w miejscu skąd zagrał swoje ostatnie uderzenie oryginalną piłką, ponosząc łączną karę trzech uderzeń. d. Dokończyć dołek piłką zastępczą, ponosząc łączną karę trzech uderzeń. 8. Po pierwszym uderzeniu z tee na dołku par 3, piłka zawodnika leży w hazardzie wodnym. Gracz wykonuje uderzenie w piłkę tak jak ona leży i piłka ląduje na aucie. Gracz upuszcza następną piłkę w hazardzie i po upuszczeniu piłka zatrzymuje się w bardzo trudnym położeniu. Nie podnosząc upuszczonej piłki, która była łatwa do odzyskania, upuszcza kolejną piłkę używając jako punktu odniesienia punktu gdzie jego oryginalna piłka ostatni raz przecięła granicę hazardu wodnego zanim w nim spoczęła. Tą piłką kończy dołek, na co potrzebuje dwa kolejne uderzenia. Jego wynik na dołku to: a. 5. b. 6. c. 7. d. 8. 9. W stroke play, piłka gracza leży w hazardzie wodnym w pozycji do zagrania. Jakaś porzucona piłka leży w wodzie niedaleko piłki gracza i gracz wyciąga ją z wody za pomocą swojego kija. Jaki jest ruling? a. Gracz testował warunki w hazardzie i ponosi karę główną. b. Gracz nie testował warunków w hazardzie, lecz ponosi karę za dotykanie wody przed uderzeniem. c. Gracz nie testował warunków w hazardzie, lecz ponosi karę za dotykanie porzuconej piłki swoim kijem. d. Gracz nie ponosi kary. 10. Zawodnik, którego piłka leży w bunkrze, ustawił się do uderzenia i oparł swój kij na gruncie 10 cm za piłką. Grawitacja spowodowała wtedy, że piłka się przemieściła. Gracz odłożył piłkę na poprzednie miejsce i wykonał uderzenie. Gracz ponosi karę:
a. Jednego uderzenia. b. Dwóch uderzeń. c. Trzech uderzeń. d. Czterech uderzeń. 11. Zawodnik uznał, że jego piłka leżąca w hazardzie wodnym jest nie do zagrania. Poprosił caddiego o poniesienie piłki i pokazał mu gdzie ma ją upuścić w hazardzie. Caddie zastąpił piłkę oryginalną inną piłką i zamiast upuścić ją zgodnie z procedurą opisaną w Regule 20-2a wprowadził ją do gry poprzez niedbałe wrzucenie do hazardu. Zawodnik wykonał uderzenie tą piłką. Ile uderzeń karnych otrzymuje zawodnik? a. Dwa. b. Trzy. c. Cztery. d. Pięć. 12. W meczu four-ball, w czasie szukania piłki, partner gracza nie zauważył piłki gracza leżącej na obszarze zielonym i najechał na nią ich wspólnym meleksem. Po sprawdzeniu obszaru gdzie piłka gracza została wbita, gracze nie są w stanie określić z całą pewnością gdzie piłka leżała zanim została przejechana. Jaki jest ruling? a. Partner ponosi karę jednego uderzenia a gracz jest uprawniony do upuszczenia piłki zgodnie z Regułą 25-2. b. Gracz ponosi karę jednego uderzenia i musi położyć piłkę w najbliższym miejscu, najbardziej podobnym do oryginalnego położenia piłki w obrębie jednej długości kija i nie bliżej dołka. c. Ponieważ piłka została przemieszczona w czasie poszukiwań, zgodnie ze sprawiedliwością gracz był uprawniony do położenia piłki jak najbliżej oszacowanego oryginalnego miejsca, nie bliżej dołka i bez kary dla któregokolwiek z partnerów. d. Gracz ponosi jedno uderzenie karne i musi upuścić piłkę jak najbliżej oszacowanego oryginalnego miejsca, nie bliżej dołka. 13. W stroke play, piłka gracza po uderzeniu z tee lądując na fairwayu utworzyła mały pitch mark. Piłka cofnęła się do tyłu około pięć metrów i leży 125 metrów od greenu, tak więc utworzony przez piłkę pitch mark znajduje się pięć metrów przed piłką na linii gry gracza. Przed wykonaniem następnego uderzenia gracz zauważył pitch mark i przygniótł go. Następnie zagrał swoje następne uderzenie ponad pitch markiem 9 żelazo. Jaki jest ruling? a. Gracz nie ponosi kary. b. Gracz ponosi karę jednego uderzenia. c. Gracz ponosi karę dwóch uderzeń. d. Gracz ponosi karę dwóch uderzeń i musi powtórzyć uderzenie.
14. Piłka zawodnika leży na greenie po trzech uderzeniach. Zawodnik nie widząc, że piłka współgracza po uderzeniu spoza greenu znajduje się w ruchu, wykonuje putta. Piłka zawodnika zostaje odbita przez piłkę współgracza i zatrzymuje się dalej od dołka niż była jej pierwotna, oryginalna pozycja. Zawodnik zaznaczył pozycję swojej piłki i podniósł piłkę. Następnie położył inną piłkę na zaznaczone miejsce i jednym puttem umieścił ją w dołku. Jego wynik na dołku wynosi: a. 5. b. 6. c. 7. d. 8. 15. Zawodnik adresuje swoją piłkę na greenie. Obawiając się, że piłka może się przemieścić na nierównej powierzchni greenu odchodzi na bok, aby ocenić sytuację. Decyduje się zaznaczyć pozycję piłki, podnieść ją i odłożyć ponownie na miejsce. Gdy to zrobił i zanim miał szansę podjąć jakiekolwiek inne działanie, piłka, która była w spoczynku po odłożeniu na greenie, przemieściła się bez widocznego powodu. Zawodnik: a. Nie ponosi kary i piłka musi być grana z jej nowego położenia. b. Nie ponosi kary i piłka musi być odłożona na jej oryginalne miejsce. c. Ponosi karę jednego uderzenia i piłka musi być odłożona na jej oryginalne miejsce. d. Ponosi karę dwóch uderzeń i piłka musi być odłożona na jej oryginalne miejsce. 16. Piłka zawodnika spoczęła na drodze o nienaturalnej nawierzchni na obszarze zielonym. Piłka jest łatwa do natychmiastowego odzyskania. Gracz prawidłowo wyznaczył najbliższy punkt uwolnienia i położył nową piłkę w obrębie dwóch długości kija od tego punktu, nie bliżej dołka i następnie ją zagrał. Ile uderzeń karnych otrzymuje zawodnik? a. Jedno uderzenie karne. b. Dwa uderzenia karne. c. Trzy uderzenia karne. d. Cztery uderzenia karne. 17. W stroke play, po drugim uderzeniu gracza, piłka znalazła się na aucie. Gracz upuścił kolejną piłkę zgodnie z Regułą 27-1 i zagrał ją na green. Gdy gracz podniósł piłkę autową okazało się, że to nie jest jego oryginalna piłka, którą rozpoczął grę na dołku. Wrócił więc do miejsca skąd zagrał złą piłkę na aut i w przeciągu pięciu minut znalazł swoją pierwszą, oryginalną piłkę. Piłka ta leżała około 20 metrów bliżej dołka niż miejsce skąd zagrał swoje drugie uderzenie na aut. Gracz powinien: a. Dokończyć dołek piłką, którą zagrał na green, ponosząc karę dwóch uderzeń oprócz dodatkowej kary uderzenia i odległości za zagranie piłki na aut. b. Dokończyć dołek piłką, którą zagrał na green, ponosząc karę dwóch uderzeń za zagranie złą piłką.
c. Zaprzestać kontynuowania gry piłką zagraną na green i dokończyć dołek oryginalną piłką, ponosząc karę dwóch uderzeń za zagranie złą piłką. d. Dokończyć dołek oryginalną piłką, dodając dwa uderzenia karne za zagranie złą piłką i dodatkowo jedno uderzenia karne za zagranie na aut. 18. Zawodnik zagrał swoje drugie uderzenie ponad hazardem wodnym na fairway. Piłka po wylądowaniu poza granicą hazardu wodnego, cofnęła się i wtoczyła do hazardu. Zawodnik upuszcza, nieprawidłową metodą, inną piłkę w obrębie dwóch długości kija od punktu gdzie piłka oryginalna ostatni raz przecięła granicę hazardu wodnego i zagrywa ją na green. Następnie obawiając się, że popełnił poważne naruszenie grając ze złego miejsca, zawodnik wrócił na właściwą stronę hazardu wodnego i ustalił prawidłowy punkt dla wzięcia uwolnienia według Reguły 26-1b. Położył piłkę w obrębie dwóch długości kija od ustalonego punktu i zagrał następne uderzenie tuż przed green. Zagrał jeszcze chip shota na green i jednego putta. Nie będąc pewnym, co zrobić z pierwszą piłką leżącą na greenie, na wszelki wypadek również umieścił ją w dołku, na co potrzebował dwa putty. Po rozegraniu rundy, przed oddaniem swojej karty wyników, zawodnik zgłosił wszystkie fakty Komitetowi. Po przeanalizowaniu sytuacji, Komitet zdecydował, że wynik zawodnika na dołku wynosi: a. 7. b. 8. c. 9. d. 10. 19. W stroke play, po nieudanym uderzeniu z tee, piłka gracza wylądowała na sąsiednim fairwayu. Piłka leży 155 metrów od właściwego greenu, a pomiędzy piłką i greenem znajduje się bunkier, odległy od piłki o około 25 metrów. Gracz, oceniając odległość do dołka, wszedł do bunkra. Przed powrotem do piłki zagrabił w bunkrze ślady butów, które sam przed chwilą zrobił. Na dokończenie dołka potrzebował jeszcze trzy uderzenia. Współzawodnik zakwestionował działanie gracza w bunkrze, lecz gracz stwierdził, że jedynym celem, dla jakiego zagrabił bunkier było przywrócenie go do stanu pierwotnego i że zrobił to jedynie z dbałości o pole. Jaki jest wynik gracza na dołku? a. 4. b. 5. c. 6. d. 7. 20. W meczu four-ball, A i B są partnerami, a C i D są ich przeciwnikami. D zakończył grę na dołku wynikiem 4 uderzenia. Pozostałe trzy piłki leżą na greenie, A i B są po 3 uderzeniach, a C jest po 2 uderzeniach. C zaznacza pozycję swojej piłki, podnosi ją, oczyszcza i następnie kładzie na greenie w pewnej odległości, z dala od swojego markera. A wykonuje putta i C obawiając się, że jego piłka może wpłynąć na ruch piłki A, podnosi swoją piłkę. A nie trafia putta, podobnie jak B, który również nie trafia swojego putta. C podnosi swojego markera i
wtedy A zgłasza protest, że naruszając Regułę 24-1 poprzez podniesienie swojej piłki, gracz C wpłynął na przegranie dołka przez A i B. Komitet powinien orzec, że: a. A i B wygrali dołek. b. Dołek jest zremisowany. c. C i D wygrali dołek. d. C i D są zdyskwalifikowani. 21. Zawodnik uderzył piłkę z tee w kierunku bocznego hazardu wodnego znajdującego się z lewej strony fairwayu. Jego caddie, który był ustawiony daleko z przodu, aby móc lepiej widzieć tor lotu piłki i miejsce jej upadku, szybko zlokalizował piłkę i podniósł ją. Piłka leżała w bardzo płytkiej wodzie przy brzegu hazardu i najwyraźniej istniała możliwość jej zagrania. Gdy zawodnik przybył na miejsce, wydawał się być niezdecydowany, jeśli chodzi o sposób dalszej gry. Ostatecznie po przeanalizowaniu sytuacji, zdecydował postąpić zgodnie z Regułą 26-1. Prawidłowo wziął uwolnienie zgodne z tą Regułą, zagrał na green i dwoma puttami zakończył dołek. Jego wynik na dołku to: a. 5. b. 6. c. 7. d. 8. 22. Zawodnik ma zamiar wziąć uwolnienie od przeszkody nieruchomej według Reguły 24, więc podnosi swoją piłkę w grze. Sądząc, że musi upuścić piłkę w obrębie dwóch długości kija od najbliższego punktu uwolnienia, upuszcza inną piłkę w odległości większej niż jedna długość kija od najbliższego punktu uwolnienia. Kiedy adresuje piłkę, piłka się przemieszcza. Zawodnik zagrywa piłkę z jej nowej pozycji. Ile uderzeń karnych otrzymuje zawodnik? a. 3. b. 4. c. 5. d. 6. 23. W stroke play, gracz A uderza piłkę z tee w wysoką trawę. Znajduje w trawie jakąś piłkę i bez identyfikowania jej, uznaje ją za nie do zagrania i bierze uwolnienie według Reguły 28c. Jego następne uderzenie kończy się zaledwie pięć metrów dalej i piłka znów znajduje się w wysokiej trawie w złym położeniu. Gracz ponownie uznaje piłkę za nie do zagrania i bez identyfikowania upuszcza ją zgodnie z Regułą 28c i następnie zagrywa ją na green. Na greenie odkrywa, że piłka, którą ostatnio zagrał nie jest jego oryginalną piłką. Gracz musi: a. Dokończyć dołek piłką ostatnio zagraną, uznając, że na greenie jest po siedmiu uderzeniach. b. Wrócić do miejsca, z którego zagrał pierwszy raz upuszczoną piłkę i upuścić kolejną piłkę grając siódme uderzenie.
c. Wrócić na tee skąd będzie grał swoje siódme uderzenie. d. Wrócić na tee skąd będzie grał swoje piąte uderzenie. 24. W stroke play, gracz A uderza piłkę z tee tuż przed green. Piłka gracza B również ląduje przed greenem, lecz trochę dalej niż piłka A, i tworzy pitch mark na linii gry gracza A. Następnie gracz A wykonuje swoje drugie uderzenie (bardzo nieudane) i pitch mark utworzony przez piłkę B, w dalszym ciągu znajduje się na linii gry gracza A. Jakie są prawa gracza A względem możliwości naprawienia pitch marka gracza B? a. Gracz A mógł naprawić pitch mark przed swoim drugim uderzeniem, lecz nie może go naprawić przed trzecim uderzeniem. b. Gracz A nie może naprawić pitch marka, jeżeli nie znajduje się on już na jego linii gry. c. Gracz A mógł naprawić pitch mark przed swoim drugim uderzeniem i może również naprawić go przed trzecim uderzeniem. d. Gracz A może naprawić pitch mark przed swoim trzecim uderzeniem lub każdym następnym uderzeniem, jeżeli pitch mark znajduje się na jego linii gry. 25. Na dołku par 3, piłka zawodnika po uderzeniu z tee leży w nieprzyjemnym położeniu na dość stromym zboczu obok greenu. Obawiając się, że piłka może się przemieścić w czasie jej adresowania, gracz nie opiera kija na ziemi przygotowując się do uderzenia. W tym momencie piłka zaczęła się staczać i została zatrzymana przez kij zawodnika. Gracz podniósł kij do góry i piłka potoczyła się dalej w dół w znacznie lepsze położenie. Zawodnik zdecydował się zagrać piłkę z jej nowego położenia, zagrał chip shota na green i dokończył dołek dwoma puttami. Jaki jest wynik gracza? a. 5. b. 6. c. 7. d. 8.