CASEBOOK FIVB 2011 /WERSJA UJEDNOLICONA/
|
|
- Patrycja Mucha
- 8 lat temu
- Przeglądów:
Transkrypt
1 CASEBOOK FIVB 2011 /WERSJA UJEDNOLICONA/
2 W 2009 roku przetłumaczyłem, a następnie opublikowałem kolejną edycję wydawnictwa szkoleniowego FIVB przygotowanego przez Komisję Przepisów Gry we współpracy z Komisją Sędziowską FIVB. W kolejnych latach 2010 oraz 2011 niektóre z przypadków zostały wykreślone, a przygotowano jedynie kilka nowych sytuacji. O ile jednak w 2010 roku przetłumaczone zmiany potraktowane zostały jako uzupełnienie wersji 2009, to w bieżącym roku, w związku z licznymi prośbami wielu osób ze środowiska siatkarskiego oraz sugestiami Komisji Szkolenia Wydziału Sędziowskiego Polskiego Związku Piłki Siatkowej, przygotowałem poniższą wersję ujednoliconą. Podobnie jak w minionych latach, ostateczną wersję konsultowałem z członkiem Komisji Przepisów Gry FIVB Jackiem Spisakiem, któremu tą drogą serdecznie dziękuję za okazywaną mi przez wiele lat, przy przygotowywaniu tłumaczeń pomoc. W stosunku do wydania z 2009 zmianie uległa numeracja wielu przypadków. Aktualne numery zgodne są z numeracją FIVB z Numery oznaczone w nawiasie są numerami edycji W bieżącym roku FIVB usunęła również wszystkie nazwy zespołów oraz nazwiska opisywanych zawodników. W związku jednak z faktem, iż w naszym kraju czytelnikami CASEBOOK KSIĘGA PRZYPADKÓW są nie tylko sędziowie, ale również trenerzy, zawodnicy czy też kibice, postanowiłem przypadki zachować w wersji z 2010 roku, to jest z nazwiskami i nazwami drużyn. W 2012 roku, po Igrzyskach Olimpijskich w Londynie czekają nas kolejne zmiany przepisów. Czy będą one bardzo rewolucyjne, jak zapowiada przewodniczący grupy przygotowującej CASEBOOK FIVB Klaus Frezer, czas oraz decyzje poolimpijskiego Kongresu FIVB pokażą. Tymczasem wierzę, że aktualne przekazywane obecnie Państwu polskie wydanie CASEBOOK FIVB 2011, przyczyni się do lepszego zrozumienia i interpretowania przepisów gry oraz zaistniałych na boiskach sytuacji. Dariusz Jasiński sędzia międzynarodowy
3 CASEBOOK FIVB PRZYPADKI 2011 CASEBOOK /Księga Przypadków/ 2011 jest odbiciem przepisów, które zostały wprowadzone w efekcie decyzji Kongresu FIVB w 2008 roku. Podczas gdy przepisy i ich filozofia są zawsze podobne do obecnie stosowanych, cały sport jak również społeczeństwo ulega zmianom. Warto pamiętać, że wprowadzone obecnie przepisy pokazują relacje między nimi. Uwaga: zespoły oznaczone są jako A i B. Zmiany w edycji 2011 w porównaniu z wersją 2010: Większość przypadków pozostała ta sama, natomiast niewielkim modyfikacjom uległo słownictwo. Nazwy zespołów oraz nazwiska zawodników zostały usunięte. Jeżeli była taka potrzeba, nastąpiła zmiana oznaczeń numeracji, pozostawiając stary numer w nawiasie. Całkowicie usunięty został przypadek Modyfikacji uległy przypadki: Całkowicie nowymi sytuacjami są:
4 ROZDZIAŁ 1 UCZESTNICY GRY ZAKAZANE CZĘŚCI UBIORU 1.1 Sędzia II zauważył, że zawodnik który podszedł do strefy zmian, aby wejść na boisko ma protezę części jednej nogi. Czy jest to dozwolone? Przepis: Sędzia II może zezwolić na wejście zawodnika na boisko pod warunkiem, że nie spowoduje to zagrożenia zdrowia tego zawodnika oraz innych zawodników w trakcie gry. Z drugiej strony zawodnik noszący protezę nie może być dopuszczony do gry, ani nie może siedzieć na ławce rezerwowych /4.5.1/ 1.2 Podczas zawodów kobiecych, zawodniczka jednej z drużyn miała pierścionek z ostrym diamentem na palcu. Sędzia I poprosił ją o jego zdjęcie. Zawodniczka odpowiedziała, że jest to niemożliwe. Czy może być ona w tej sytuacji dopuszczona do gry? Przepis: Zawodniczka powinna zdjąć pierścionek. Jeżeli jest to niemożliwe, powinien być on zawinięty, tak, aby zawodniczka nie spowodowała urazu innych zawodniczek. Ważnym jest poinformowanie trenera i innych zawodniczek, że naruszenie przepisów może spowodować kontuzję /4.5.1/ KAPITAN 1.3 Podczas zawodów Pucharu Ameryki kapitan zespołu Argentyny kilkakrotnie kwestionuje decyzje sędziego i zadaje pytania dotyczące wydanych decyzji. Jakie powinno być prawidłowe zachowanie sędziego I? Przepis: Kiedy w odczuciu sędziego I zachowanie kapitana zespołu wykracza poza jego uprawnienia zawarte w przepisie 5.1.2, sędzia I powinien upomnieć kapitana zespołu nie karząc go jednak. Jeśli zachowanie takie jest kontynuowane, kapitan powinien być ukarany żółtą kartką za zachowanie grubiańskie /5.21.2, 20.1, 20.2, 21.2, Diagram 9/
5 1.4 Kapitan druŝyny Puerto Rico, znajdujący się na boisku nie jest pewny czy kolejność zagrywki w jego zespole jest poprawna. Prosi więc sędziego II o sprawdzenie ustawienia zawodników przed kolejną zagrywką. Jakie powinno być prawidłowe zachowanie sędziów w tej sytuacji? Przepis: Prośba prawidłowa. Sędzia I prosi sędziego II o sprawdzenie czy pozycje zawodników są prawidłowe. Sędzia I nie musi potwierdzać decyzji wydanej przez sędziego II. śaden sędzia nie moŝe udzielać jakichkolwiek informacji o ustawieniu przeciwników inaczej, niŝ czy jest ono prawidłowe. Prawo do próśb nie moŝe być przez zespoły naduŝywane / / 1.5 Kapitan zespołu zagrywającego ma problemy z określeniem, którzy z zawodników zespołu odbierającego grają w linii ataku. Próbując to ustalić prosi sędziego I o sprawdzenie ustawienia przeciwników. Czy jest to dozwolone? Przepis: JeŜeli prośba taka nie zdarza się często, sędzia I nakazuje sędziemu II sprawdzenie ustawienia przeciwników. Jednak udzielona informacja moŝe tylko mówić czy pozycje zawodników są prawidłowe czy teŝ nie. Nie wolno udzielać informacji, którzy zawodnicy znajdują się w pierwszej a którzy w drugiej linii / / 1.6 Znajdujący się na boisku kapitan zauwaŝył, Ŝe sędzia liniowy zasygnalizował piłkę po bloku. Sędzia I nie zauwaŝył sygnalizacji liniowego. Jak kapitan zespołu moŝe prawidłowo poprosić sędziego I o zwrócenie uwagi na sygnalizację sędziego liniowego? Przepis: Grający kapitan może podnieść rękę i grzecznym gestem poprosić, czy może zwrócić się do sędziego I. Wówczas może prosić o wyjaśnienie interpretacji danej sytuacji przez sędziego I. Sędzia musi honorować prośbę kapitana / , / 1.7 Kapitan zakwestionował karę zastosowaną przez sędziego. Sędzia stwierdził, że decyzja sędziowska jest ostateczna i żaden protest nie może być zaakceptowany. Czy sędzia postąpił słusznie? Przepis: Sędzia postąpił nieprawidłowo. Protesty dotyczące przepisów i zastosowania kar są dozwolone i muszą być akceptowane. Kapitan ma prawo zastrzec sobie w trakcie meczu prawo do wpisania swojego niezadowolenia do protokołu po meczu jako oficjalny protest. Protest może być również wpisany przez sekretarza zawodów pod dyktando kapitana. Jakakolwiek dyskusja dotycząca tego incydentu podczas meczu jest niedozwolona / , /
6 TRENER 1.8 W trakcie Igrzysk Olimpijskich w Atenach,, sędzia I zauważył, że trener zespołu Brazylii używał słuchawki i komunikował się ze statystykiem siedzącym poza panelami reklamowymi. Czy jest to dozwolone? Przepis: Tak. Dwóch statystyków może siedzieć przy stole poza panelami. Nie mogą jednak wchodzić na boisko, pole gry i przestrzeń kontrolowaną oraz zbliżać się do ławki rezerwowych. 1.9 W secie I i II meczu pomiędzy Niemcami i Kanadą, niemiecki trener nie zgadzał się z decyzjami sędziego I. Trener podszedł do sędziego II i prosił o wyjaśnienie decyzji sędziego I. Dwukrotnie sędzia II rozmawiał z nim dłużej niż 10 sekund. Czy było to poprawne zastosowanie przepisów przez sędziów? Przepis: Zgodnie z przepisem 5.1.2, tylko grający kapitan ma prawo prosić sędziów o wyjaśnienia. Trener nie jest do tego upoważniony. Sędzia II powinien odmówić rozmowy z nim i poprosić o powrót na ławkę rezerwowych. Jeżeli nie przyniosłoby to skutku powinien natychmiast zawiadomić sędziego pierwszego o zaistniałej sytuacji w celu zastosowania właściwej kary. Normalnie sędzia I upomina trenera za jego złe zachowanie poprzez kapitana. Nie jest to kara. Jeżeli sytuacja taka powtarza się, jest to grubiańskie zachowanie i powinno być ukarane żółtą kartką poprzez kapitana, w rezultacie czego drużyna przeciwna powinna uzyskać punkt i prawo do zagrywki /5.12, , 21.1, / 1.10 /1.11/ W meczu CEV Cup, poruszający się w wyznaczonej strefie przy bocznej linii boiska trener drużyny węgierskiej, chcąc poprosić o przerwę dla odpoczynku, nakazał drugiemu trenerowi, aby ten włączył sygnalizator dźwiękowy, po czym sam zwrócił się do sędziego II o przerwę używając oficjalnej sygnalizacji. Czy taka procedura jest dozwolona? Przepis: Tak. Trener odpowiada zarówno za sygnalizator dźwiękowy jak i za sygnalizację ręczną i może nakazać swojemu asystentowi uruchomienie sygnalizatora dźwiękowego. Oficjalnej sygnalizacji ręcznej może używać tylko pierwszy trener /5.2.1, , 5.3.1/ 1.1 /1.12/ Podczas Mistrzostw Świata kobiet w Japonii, w meczu Japonii z Rosją, masażysta oraz asystent trenera Japonii podczas gry opuścili ławkę zawodników rezerwowych i podeszli do linii
7 bocznej boiska do znajdującego się tam I trenera zespołu. Sędzia I nie zareagował na to. Czy zachowanie asystenta trenera i masażysty było prawidłowe? Przepis: Przepisy pozwalają tylko trenerowi poruszać się swobodnie w wolnej strefie pomiędzy przedłużeniem linii ataku i polem rozgrzewki. Podczas tych zawodów trener był upoważniony wykonywać swą funkcję poza linią przerywaną. Inni członkowie zespołu muszą siedzieć na ławce lub znajdować się w polu rozgrzewki. Sędzia I powinien upomnieć japońskiego trenera, poprzez kapitana zespołu, oraz poinstruować drugiego trenera i masażystę, o ich obowiązku siedzenia na ławce / , , 5.3.1/ 1.12 /1.13// W trakcie meczu Nyborg przeciwko Austrat, trener Autrsat wszedł na boisko przez linię końcową boiska w celu poinstruowania zawodnika libero swojej drużyny. Chwilę później, ten sam trener wkroczył w przestrzeń pomiędzy linią ataku a linią środkową boiska utrudniając w ten sposób sekretarzowi zawodów obserwację zawodnika zagrywającego. Jakie powinno być w tej sytuacji zachowanie sędziego I? Przepis: Tylko trener zespołu ma prawo poruszać się pomiędzy przedłużeniem linii ataku a polem rozgrzewki. Trener nie ma prawa wchodzić na boisko w celu udzielania rad swoim zawodnikom. W tej sytuacji trener trzykrotnie złamał przepisy gry: 1- wkraczając poza boisko w strefę zagrywki, 2- wkraczając w strefę pomiędzy przedłużeniem linii ataku i linii środkowej boiska, 3- wchodząc na boisko. Sędzia I powinien za pośrednictwem kapitana drużyny upomnieć trenera za niewłaściwe zachowanie. Sędzia powinien również pouczyć trenera o zakresie jego uprawnień dotyczących poruszania się poza ławką zawodników rezerwowych / / 1.13 /N / W czasie meczu trener wykorzystywał kulę do podpierania, dla ułatwienia poruszania. Podczas wymiany siedział na ławce kładąc kulę przed sobą, natomiast podczas przerw dla odpoczynku oraz między setami używał ich w wolnej strefie naprzeciw ławki. Czy dozwolone jest, aby trener wykorzystywał kule w wolnej strefie, wykonując swe obowiązki podczas trwania meczu? Interpretacja: Stanie i chodzenie z wykorzystaniem kul, w wolnej strefie, przez trenera nie jest zabronione.
8 ROZDZIAŁ 2 STRUKTURA GRY LOSOWANIE 2.1 Jaki wybór ma kapitan po wygraniu losowania przed I i V setem? Przepis: Zwycięzca losowania ma do wyboru cztery możliwości: 1) zagrywkę 2) odbiór zagrywki 3) wybrać stronę boiska Tak więc, jeżeli wygrywający losowanie kapitan wybiera boisko, przegrywający kapitan musi wziąć drugie boisko oraz wybrać czy serwować, czy przyjmować zagrywkę. Jeżeli wygrywający losowanie kapitan wybiera zagrywkę, przegrywający losowanie kapitan musi odbierać zagrywkę, ale może wybrać właściwe boisko. Jeżeli wygrywający losowanie kapitan wybiera odbiór zagrywki, przegrywający kapitan musi zagrywać, ale wybiera odpowiednie boisko /7.1.2/ BŁĘDY ROTACJI I USTAWIENIA 2.2 Podczas Mistrzostw USA, Sato środkowy obrony zespołu odbierającego stoi wyraźnie bliżej siatki niż środkowy ataku Miller. Tuż przed zagrywką drużyny przeciwnej Sato wyskoczył w powietrze tak, że nie miał kontaktu z boiskiem przed środkowym ataku w momencie, kiedy zagrywający dotknął piłkę. Czy zespół odbierający popełnił błąd ustawienia? Przepis: Kiedy zawodnicy wybijają się z podłogi zachowują status, który mieli podczas ostatniego kontaktu z podłożem. Tak więc kiedy zawodnik linii obrony był w powietrzu, ostatnim miejscem kontaktu z podłogą było miejsce bliżej siatki niż zawodnik linii ataku w związku z czym zawodnik linii obrony nie był na swojej pozycji. Jest to błąd /7.4, 7.4.2, 7.4.3/ 2.3 W momencie zagrywki, środkowy obrony R-6 stoi dwoma stopami za stopami środkowego ataku R-3. W momencie zagrywki R-6 ma ręce na podłodze wyraźnie bliżej siatki niż stopy R-3. Czy jest to pozycja prawidłowa?
9 Przepis: Pozycja prawidłowa. Tylko stopy mające kontakt z podłożem decydują o tym czy zawodnik popełnia błąd ustawienia czy nie /7.4.3, 7.5/ 2.4 W momencie kiedy piłka została dotknięta przez zagrywającego, amerykański rozgrywający Stork, stał częścią stopy na boisku przeciwnika, a pozostałą częścią na linii środkowej. Sędzia II odgwizdał Storkowi błąd ustawienia, gdyż ten nie znajdował się w granicach boiska zespołu przyjmującego zagrywkę w momencie gdy piłka była dotknięta przez zagrywającego. Przepis: Właściwa decyzja sędziego /1.3.3, 7.4/ 2.5 Brazylia rozgrywała mecz w turnieju Grand Prix. W III secie zespół ten wygrał wymianę i zdobył punkt. Sekretarz zawodów nie zauważył, że niezgodnie z porządkiem rotacji, zamiast zawodniczki tej drużyny nr 6, na zagrywkę poszła zawodniczka nr 5. Zdobyła trzy punkty. Po przegraniu akcji i wygraniu kolejnej w tym samym zespole na zagrywkę poszła zawodniczka nr 11, która była następna w kolejności po zawodniczce nr 5. Po zagraniu piłki przez zawodniczkę nr 11, sekretarz zawodów zasygnalizował błąd rotacji. Na podstawie protokołu jedynym błędem jaki można było w danej chwili stwierdzić był błąd zawodniczki nr 11, która zagrywała zamiast zawodniczki nr 5. Późniejszy odczyt zapisu meczu na taśmie video ujawnił moment, w którym faktycznie nastąpił błąd. Sędziowie nie mieli jednak takiej możliwości w trakcie meczu. Sędzia odgwizdał błąd rotacji zawodniczce nr 11, a zespół wrócił na właściwe pozycje. Nie anulowano zdobytych wcześniej punktów. Czy była to właściwa decyzja sędziego? Przepis: Opierając się na dostępnych w tym momencie informacjach, sędzia postąpił słusznie /7.7.1, / 2.6 Przed wykonaniem zagrywki, kapitan druŝyny Korei poprosił sędziego o sprawdzenie ustawienia swojego zespołu i określenie zawodnika zagrywającego. Sekretarz zawodów powiedział, Ŝe zagrywać powinien zawodnik nr 10. Zawodnik ten zdobył kolejno cztery punkty. Przed kolejną zagrywką zawodnika nr 10, sekretarz poinformował sędziego II, Ŝe w rzeczywistości zagrywającym w tym zespole powinien być zawodnik nr 8. Sędzia I zadecydował, Ŝe cztery zdobyte przez zespół koreański punkty zostaną anulowane. Zespół ten powróci do stanu punktów oraz ustawienia, w którym powinien zagrywać zawodnik nr 8. Wszystkie przerwy i zmiany zawodników dokonane w czasie tych czterech wymian zostaną anulowane. Zawodnik nr 8 zagrywał i gra była kontynuowana od momentu, w którym kapitan Korei poprosił sekretarza o informację, który zawodnik powinien zagrywać. Czy była to właściwa decyzja sędziego?
10 Przepis:.Sędzia postąpił prawidłowo. W takiej sytuacji jak opisana, tylko sankcje za nie sportowe zachowanie i przerwy techniczne zostaną zachowane. Zespoły muszą powrócić do prawidłowego ustawienia. Tego typu zdarzenia muszą być opisane w protokole zawodów. 2.7 Po gwizdku na zagrywkę, sędzia I zauważył, ze na boisku było tylko pięciu zawodników. Libero i zamieniany przez niego zawodnik byli jeszcze w polu rozgrzewki, nie próbując wejść na boisko i brać udziału w grze. Jaka powinna być reakcja sędziego? Przepis: Sędzia I powinien gwizdnąć na zagrywkę kiedy jest pewien, że oba zespoły są gotowe do gry i zagrywający posiadając piłkę, przygotowany jest do jej wykonania. Założyć należy, że zespoły znają swoje obowiązki. Dla przykładu, sędzia nie będzie informował zawodnika, że zagrywa ze złego miejsca lub stoi podczas zagrywki jedną nogą poza boiskiem. Ponieważ sędzia zauważył błąd po gwizdku na zagrywkę, musi tak szybko, jak to możliwe odgwizdać błąd ustawienia. Jednakże, w przypadku kiedy sędzia I zauważył, że tylko pięciu zawodników weszło na boisko po przerwie dla odpoczynku, może stwierdzić, ze nastąpiły okoliczności, aby ukarać zespół karą za opóźnianie. W tym przypadku zespół powinien /w zależności od wcześniejszych kar za opóźnianie/ nadal zagrywać. Żaden inny punkt nie powinien być przyznany /7.5, 7.7, 12.3, / ROZDZIAŁ 3 PRZEBIEG GRY ODBICIE PIŁKI 3.1 Po złym odbiorze zagrywki przez zespół Japonii, który rozgrywał mecz przeciwko Holandii, piłka przeleciała nad siatką poza antenkami ograniczającymi przestrzeń przejścia. Narida będąca rozgrywającą tej drużyny pobiegła za piłką w kierunku wolnej strefy drużyny przeciwnej próbując wycofać ją na własne boisko. Jednak źle odbita piłka skierowana została na boisko przeciwnika, w kierunku siatki, gdzie złapana została przez zawodnika drużyny przeciwnej. Zanim piłka została złapana, sędzia I odgwizdał piłkę autową. Czy sędzia postąpił słusznie? W którym momencie piłka stała się autowa?
11 Przepis: Sędzia postąpił słusznie. Piłka stała się autowa kiedy całkowicie opuściła wolną strefę po stronie drużyny zagrywającej a więc kiedy przekroczyła linię boczną tej drużyny wlatując na jej boisko. Piłka również staje się autowa kiedy w podobnej sytuacji zagrywana przez zespół broniący się w kierunku własnego boiska dotknie zawodnika drużyny przeciwnej znajdującego się poza boiskiem, w obrębie własnej strefy wolnej, o ile ten celowo nie utrudniał wykonania takiej akcji /10.1.2, / 3.2 Usiłując obronić w pierwszym odbiciu trudną piłkę, zawodnik włoski Papi grający w linii obrony, odbił piłkę otwartą dłonią wyciągniętej do góry jednej ręki. Czy sędzia I postąpił słusznie nie przerywając gry? Przepis: Tak. Sędzia nie może zbyt pochopnie przerywać gry dopóki z całą pewnością nie stwierdzi, że piłka była przetrzymana lub rzucona /9.2.1, 9.2.2, 9.3.3, 9.3.4/ 3.3 W meczu pomiędzy drużynami Chin i USA, zawodniczka Chin Li zaatakowała piłkę w blok zespołu USA w którym występowała Elaina Oden. Piłka po odbiciu od bloku wróciła na stronę drużyny z Chin, gdzie została odbita przez Li w akcji obronnej. Piłka odbiła się kolejno w jednej akcji od jednego jej przedramienia, drugiego i klatki piersiowej ale nie została przetrzymana ani rzucona. Czy sędzia I postąpił słusznie nie przerywając akcji? Przepis: Tak. Było to pierwsze odbicie zespołu Chin, przy którym piłka może być dotknięta kolejno kilkoma częściami ciała, pod warunkiem, że nie była przetrzymana ani rzucona a kontakt z piłką miał miejsce w jednej akcji. Pierwsze odbicie, po którym dozwolone jest dotknięcie piłki kolejno kilkoma częściami ciała występuje w momencie: 1. odbioru zagrywki 2. odbioru ataku ( tak lekkiego, jak i silnego ) 3. odbioru piłki odbitej przez blok własnej drużyny 4. odbioru piłki odbitej od bloku przeciwnika 3.4 W czasie meczu Igrzysk Panamerykańskich Po ataku Tee Williams z USA, piłka odbiła się od rąk zawodniczki Brazylii skaczącej do bloku i wpadła pomiędzy siatkę a blokującego. Próbując uratować piłkę, odbiła ją od dołu jedną ręką. Po tym odbiciu piłka uderzyła ją jeszcze w ramię i tułów. Sędzia I przerwał akcję odgwizdując piłkę rzuconą. Czy sędzia postąpił słusznie? Przepis: Odbicie spadającej między siatką a zawodnikiem piłki było pierwszym odbiciem zespołu i piłka mogła dotknąć w tej akcji kolejno kilku części ciała zawodnika odbijającego. Piłka nie może być
12 jednak przetrzymana ani rzucona w pierwszym odbiciu dlatego decydujące znaczenie w tej sytuacji miał pierwszy kontakt z piłką w momencie jej odbicia i sędzia mógł odgwizdać piłkę rzuconą /9.2.2, , 14.2/ 3.5 Po złym odbiorze zagrywki przez zespół Brazylii, piłka trafiła nad siatkę gdzie została skierowana w akcji bloku drużyny Kanady w boisko zespołu odbierającego zagrywkę. Czy taka akcja jest dozwolona? Przepis: W akcji bloku może zdarzyć się, że piłka będzie rzucona dlatego sędzia musi zwrócić uwagę, czy piłka jest odbita czysto, czy jest złapana i/lub rzucona. Blokowanie i kierowanie piłki w boisko przeciwnika w akcji bloku jest dozwolone. / przepis / 3.6. Zawodnik USA Dan Landry, wyskoczył w powietrze próbując obronić piłkę w obrębie trybun. Po odbiciu piłki zawodnik wylądował w trybunach. Czy taka akcja jest dozwolona? Przepis: Zagranie prawidłowe. Zawodnik może zagrać piłkę poza wolną strefą. Poza polem gry zawodnik może skorzystać z pomocy innego zawodnika lub jakiegokolwiek przedmiotu w celu osiągnięcia piłki / / 3.7 Zawodnik Kanady w meczu przeciwko USA, pobiegł za piłką w kierunku trybun. Tuż przed jej odbiciem przez zawodnika jeden z kibiców podskoczył i złapał piłkę uniemożliwiając w ten sposób zagranie zawodnikowi. Trener tego zespołu domagał się powtórzenia akcji ze względu na jej utrudnianie przez kibiców. Jaka powinna być prawidłowa decyzja sędziego? Przepis: Zawodnik może odbić piłkę z trybun oraz ławki zawodników rezerwowych w ramach przysługujących zespołowi trzech odbić. O ile jednak zawodnik jest uprzywilejowany do gry w obrębie pola gry, o tyle traci swoje przywileje poza nim. Sędzia powinien przyznać punkt drużynie przeciwnej /9, 9.1.3/ 3.8 W meczu Mistrzostw Świata kobiet, pomiędzy druŝynami Japonii i ZSRR, zawodniczka radziecka wykonała bardzo silny atak. Zawodniczka Japonii odebrała atak, jednak na tyle niedokładnie, Ŝe piłka po odbiorze wyleciała daleko poza boisko. Inna zawodniczka japońska pobiegła w kierunku piłki, przeskoczyła reklamy i wybroniła piłkę w bardzo spektakularnej akcji, za co otrzymała od publiczności gromkie brawa. Jej odbicie było jednak trochę nieczyste i sędzia odgwizdał piłkę rzuconą. Publiczność z duŝym niezadowoleniem przyjęła decyzję sędziego co wyraziła gwizdami. Jak powinien zachować się sędzia w tej sytuacji?
13 Przepis: Sędzia nie powinien traktować siebie jako osoby kierującej meczem i sztywno, wręcz mechanicznie stosować przepisy do zaistniałych sytuacji. Sędzia powinien równieŝ być promotorem siatkówki i docenić wysiłek i poświęcenie zawodniczki japońskiej w tej sytuacji. Jej spektakularne zagranie było czynnikiem najlepiej promującym siatkówkę. Sędzia nie powinien inicjować akcji dla przyjemności kibiców, ale równieŝ nie powinien zniechęcać zawodników do tak spektakularnej gry. Oprócz technicznych aspektów swojej pracy, sędzia musi zdawać sobie sprawę równieŝ z aspektów społecznych. Praktycznie mówiąc, sędzia obowiązkowo musi poświęcić błąd techniczny dla czynników propagandowych. To jest właśnie sztuka dobrego sędziowania! 3.9 /3.10/ Piłka po ataku zawodnika druŝyny Włoch, odbiła się od rąk blokujących zawodników druŝyny Japonii i przeleciała nad antenką, częściowo poza przestrzenią przejścia i stanowiskiem sędziego I w stronę wolnej strefy zespołu Włoch. Japoński obrońca pobiegł za piłką, aby cofnąć ją na swoją stronę, jednak sędzia liniowy zasygnalizował piłkę autową a sędzia I potwierdził sygnalizację liniowego i przerwał grę. Zespół japoński zaprotestował, Ŝe piłka częściowo przeleciała nad antenką i miał jeszcze prawo wycofać piłkę w stronę własnego boiska a następnie przebić ją na stronę przeciwnika. Czy sędzia postąpił słusznie przerywając wcześniej grę? Przepis: Sędzia I popełnił błąd. PoniewaŜ piłka przeleciała nad antenką, a więc częściowo poza przestrzenią przejścia, zespół Japonii miał prawo do kolejnych odbić w celu wycofania piłki na własną stronę boiska i prawidłowego jej przebicia na stronę przeciwnika. Piłki autowej nie powinien równieŝ sygnalizować sędzia liniowy /10.1.2/ 3.10 /N / Podczas meczu, po drugim odbiciu zespołu, piłka przekroczyła zewnętrzną przestrzeń przejścia. Sędzia liniowy wykonując swe obowiązki, użył odpowiedniej sygnalizacji chorągiewką, ale sędzia I nie zareagował. Po meczu, sędzia liniowy zapytał sędziego I dlaczego tak postąpił. Jaka powinna być jego prawidłowa odpowiedź? Interpretacja: Sędzia nie może odgwizdywać błędu zanim on nie powstanie. Piłka mogła być prawidłowo cofnięta w czasie trzeciego odbicia zespołu. Tak więc, może on użyć gwizdka w poniższych sytuacjach: - piłka dotknie przeciwnika - piłka wyjdzie w aut - piłka opuści wolną przestrzeń przeciwnika - piłka w czasie jej wycofywania przeleci przez przestrzeń przejścia /pomiędzy antenkami/ - zespół wykona czwarte odbicie - zawodnik dotknie boiska przeciwnika Przepis 8.4.1, 8.4.2, 9.1, , ,
14 PRZEKROCZENIA POD SIATKĄ 3.11 /3.10/ Zawodnik linii obrony Kuby Joel Despaigne, po prawidłowo wykonanym ataku, wylądował stopami na linii środkowej boiska następując jednocześnie na stopy blokującego +zawodnika drużyny Holandii Rona Zwervera. Zagraniem tym utrudnił mu prawidłowe wykonanie kolejnej akcji. Zwerver interweniował u sędziego II lecz bez skutku. Podobne sytuacje miały miejsce jeszcze kilkakrotnie w ciągu dalszej gry, jednak sędzia II nie reagował na nie mimo próśb zawodników. Czy sędzia II postąpił słusznie? Przepis: Przepis mówi, że dozwolone jest przekroczenie pod siatką przestrzeni przeciwnika pod warunkiem, że nie wpłynie to na grę przeciwnika. Zagranie zawodnika atakującego było nieprawidłowe ponieważ swym zagraniem utrudnił zawodnikowi drużyny przeciwnej wykonanie akcji i powinno być ukarane przegraniem akcji. Jednym z obowiązków sędziego II jest obserwowanie potencjalnych błędów i odgwizdanie gdy zostaną popełnione, podobnie jak miało to miejsce w opisanym przypadku /11.2.1, , / 3.12 /3.11/ Atakujący w zespole Brazylii machnął nogą tak, że przypadkowo uderzył zawodnika blokującego drużyny Holandii pod siatką. Utrudniło to blokującemu grę w bloku co w rezultacie doprowadziło do przegrania akcji przez Holendrów. Jaka powinna być prawidłowa decyzja sędziego II? Przepis: Błąd popełnił zawodnik atakujący. Sędzia II powinien przerwać akcję w momencie kontaktu obu zawodników pod siatką i przyznać punkt drużynie Holandii /11.2.1/ 3.13 /3.12/ W piątym secie spotkania, zawodnik drużyny A po wykonywanym ataku, wylądował na podłodze, a następnie stracił równowagę i upadł dotykając kolanami boiska przeciwnika, gdzie podnosząc się pozostawił mokrą plamę. Akcja trwała nadal, kiedy sędzia I gwizdkiem wstrzymał grę, przyznając punkt i serwis drużynie B. Czy było to prawidłowe zastosowanie przepisów? Przepis: Jeżeli sędzia uznał, że mokra plama będzie stanowić niebezpieczeństwo dla zawodników drużyny przeciwnej, wówczas będzie miało to wpływ na dalszą grę lub próbę wykonania akcji /11.4.4/
15 GRA PRZY SIATCE I JEJ DOTKNIĘCIE 3.14 /3.13/ Zespół USA odbierał zagrywkę. Lori Endicott amerykańska rozgrywająca była zawodniczką linii obrony. Tee Williams podała piłkę niedokładnie tak, że Endicott musiała biec do linii obrony aby wystawić piłkę. Kiedy obracała się, będąc blisko siatki dotknęła ją lekko. Sędzia nie odgwizdał błędu. Czy była to właściwa decyzja? Przepis Decyzja była prawidłowa, skoro akcja nie miała wpływu na grę /11.3.1, / 3.15 /3.14/ Po niedokładnym odbiorze zagrywki przez zespół USA piłka trafiła nad siatkę częściowo przekraczając jej płaszczyznę pionową. Rozgrywający tego zespołu Stork, próbując odbić piłkę, przełożył rękę ponad siatką na stronę drużyny przeciwnej i rozegrał piłkę do zawodnika atakującego Bucka, umożliwiając mu wykonanie prawidłowego ataku. Czy sędzia I postąpił słusznie przerywając grę? Przepis: Sędzia postąpił prawidłowo. Zawodnik nie może w celu rozegrania piłki przełożyć rąk nad siatką na stronę drużyny przeciwnej. Podobne zagranie poniżej siatki nie jest błędem dopóki piłka całkowicie nie przekroczy płaszczyzny pionowej siatki /9, / 3.16 /3.15/ Podczas MŚ kobiet, w meczu pomiędzy Japonią i Rosją, znajdująca się nad siatką piłka została jednocześnie dotknięta przez atakującą drużyny Japonii oraz blokującą drużyny Rosji /bez przełożenia rąk ze strony Japonii/. Po tym zagraniu piłka upadła na aut po stronie zespołu Rosji. Czy sędzia I postąpił właściwie przyznając punkt drużynie Japonii? Przepis: Decyzja sędziego I była błędna. Jeżeli po równoczesnym odbiciu piłki znajdującej się nad siatką przez zawodników obu zespołów piłka wyszła na aut jest to błąd zespołu znajdującego się po przeciwnej stronie niż wylądowała piłka. Akcja powinna zostać wygrana przez Rosję.
16 Stosownie do decyzji Kongresu z 2006 roku, nawet jeżeli kontakt z piłką przez zawodników przeciwnych zespołów powyżej górnej taśmy siatki spowodował przetrzymanie piłki, wymiana jest kontynuowana / , / 3.17 /3.16/ Lai Yawen z Chin, blokowała amerykańską atakującą Tammy Liley. Piłka po ataku uderzyła w taśmę, która dotknęła ramion zawodniczki Chin. Sędzia I nie uznał tego jako dotknięcie siatki, mimo że Lai uczestniczyła w akcji gry piłką. Czy było to właściwe? Przepis: Decyzja sędziego była prawidłowa. Jeżeli siatka dotknie blokującego - nie ma błędu. Jeżeli blokujący dotknie górną taśmę siatki, podczas akcji gry piłką, popełni błąd /11.3.3, / 3.18 /3.17/ Podczas meczu zawodnik zablokował piłkę, która została mocno zaatakowana przez przeciwnika. Odbiła się ona od ręki blokującego i poleciała daleko poza linią końcową boiska. Libero wybiegła poza boisko i zrobiła rzut aby odebrać piłkę. Wszyscy widzowie skoncentrowani byli na efektownej i skutecznej grze Libero. Zawodnik blokujący po wykonaniu akcji bloku wylądował na podłodze i kończąc akcję obracał się aby kontynuować grę. Podczas obracania nieznacznie dotknął siatkę ramieniem. Sędzia II odgwizdał dotknięcie siatki. Czy powinien uznać to jako błąd? Przepis: Decyzja sędziego II nie była właściwa. Przepis stanowi, że kontakt z siatką nie jest błędem jeżeli nie ma to wpływu na grę /11.3.1, / 3.19 /3.18/ W zespole Kuby, w meczu z drużyną USA, trzech atakujących ruszyło w stronę siatki do ataku w celu zmylenia bloku drużyny USA. Rozgrywający Kuby rozegrał trudną do odczytania przez przeciwnika piłkę do atakującego na lewym skrzydle tak, że blok USA nie zorientował się skąd będzie atak i blokował zawodnika markującego atak z prawego skrzydła. W akcji tej blok USA dotknął siatki, a sędzia II przerwał akcję wskazując błąd blokujących na prawym skrzydle. Czy sędzia postąpił właściwie? Przepis: Sędzia popełnił błąd. Zawodnik Kuby atakował z lewego skrzydła, a dotknięcie siatki miało miejsce w bloku na prawym skrzydle. Ani markujący atak z prawego skrzydła zawodnik Kuby, ani blokujący go zawodnicy USA nie brali udziału w akcji z piłką a dotknięcie siatki nie miało wpływu na grę /11.3.1/
17 3.20 /3.19/ Podczas meczu pomiędzy uniwersytetami Arizona i Oregon w amerykańskiej lidze NCAA, środkowy ataku z Arizony zamierzał zaatakować piłkę. Rozgrywający tej drużyny, źle obliczył podanie i piłka przeleciała ponad głową atakującego, a następnie nie dotknięta przez żadnego zawodnika upadła na podłogę. Podczas próby bloku, środkowy Oregonu dotknął górną taśmę siatki. Stało się to zanim piłka dotknęła boiska Arizony. Sędzia uznał błąd zawodnika Oregonu. Czy była to właściwa decyzja sędziego I? Przepis: Decyzja sędziego I była prawidłowa. Środkowy bloku Oregonu znajdował się w akcji gry piłką w momencie dotknięcia górnej taśmy siatki i popełnił błąd nawet jeżeli piłka nie została dotknięta ani przez atakującego ani blokującego /11.3.1, / 3.21 /3.20/ Japoński zespół mężczyzn, przeprowadzał szybką kombinacyjną akcję z udziałem dwóch atakujących i rozgrywającego na środku boiska. Zamiast jednak podać piłkę do środkowego, rozgrywający posłał ją do atakującego na pozycji 4. Podczas tej akcji, koreański środkowy sięgając rękoma ponad siatką, dotknął górną jej taśmę, podczas próby zatrzymania kombinacyjnej gry. Sędzia I odgwizdał środkowemu Korei błąd dotknięcia siatki. Czy była to prawidłowa decyzja? Przepis: Tak. Decyzja była prawidłowa. Jeżeli sędzia uzna, że zawodnik i piłka są blisko siebie, a zawodnik dotyka górnej taśmy siatki, decyzja jest poprawna, gdyż dotknięcie górnej taśmy siatki uznane jest za błąd dotknięcia siatki /11.3.1, / 3.22 /3.21/ W meczu o Mistrzostwo Japonii Daiei odbierał piłkę meczową. Po wyprowadzeniu ataku zawodnik atakujący wylądował na podłodze nieznacznie tracąc równowagę, zrobił dwa kroki i delikatnie potrącił siatkę poza antenką. W tym czasie piłka pozostawała w grze. Sędzia I odgwizdał błąd dotknięcia siatki i zakończył mecz. Czy sędzia postąpił słusznie? Przepis: Decyzja sędziego I nie była prawidłowa. Skoro akcja nie miała wpływu na grę, dotknięcie nie było błędem /11.3.1, , / 3.23 /3.22/ Podczas meczu Chiny Korea, koreańska rozgrywająca posłała piłkę do atakującej. Kiedy ta zaatakowała piłkę, uderzyła także rozgrywającą kolanem. Uderzenie spowodowało, że rozgrywająca dotknęła siatkę (poniżej górnej taśmy). Sędzia II uznał to za błąd. Czy była to poprawna interpretacja przepisów?
18 Przepis: Decyzja sędziego nie była właściwa, ponieważ dotknięcie siatki nie miało wpływu na grę /11.3.1, / ZAGRYWKA 3.24 /3.23/ Sekretarz zawodów stwierdził, że do wykonania zagrywki przygotowuje się niewłaściwa zawodniczka Elanie Youngs zamiast Stephenie Thater. W momencie zagrania piłki przez niewłaściwego zawodnika sekretarz zasygnalizował sędziemu błąd rotacji a sędzia przerwał akcję. Czy postępowanie sekretarza było właściwe? Przepis: Tak. Kiedy niewłaściwy zawodnik przygotowuje się do wykonania zagrywki, sekretarz musi poczekać aż zawodnik wykona zagrywkę po czym informuje sędziego II o zaistniałym błędzie. Sekretarz może w tym celu używać dzwonka lub innego sygnalizatora dźwiękowego /7.7.1, , , / 3.25 /3.24/ Podczas Turnieju Kwalifikacyjnego do Igrzysk Olimpijskich we Francji, po zakończonej przerwie technicznej, w zespole zagrywającym do zagrywki zaczął przygotowywać się zły zawodnik. Po gwizdku sędziego I na zagrywkę zespół zorientował się, że zagrywać powinien inny zawodnik w związku z czym właściwy zagrywający zajął miejsce w polu zagrywki. Sędzia I ponownie dał sygnał na zagrywkę. Czy sędzia postąpił właściwie? Przepis: Nieprawidłowe postępowanie sędziego I. Sędzia daje sygnał na zagrywkę tylko raz /12.4.4/ 3.26 /3.25/ Podczas meczu Puerto Rico Meksyk zagrywający podrzucił piłkę w celu wykonania zagrywki ale pozwolił jej upaść na podłogę. Następnie szybko złapał ją i prawidłowo zagrał przed upływem dozwolonych na zagrywkę 8 sek. Czy zagrywający postąpił prawidłowo? Przepis: Zagranie nieprawidłowe. Piłka musi być uderzona dłonią lub dowolną częścią ręki po podrzuceniu jej w górę lub opuszczeniu w dół z dłoni. Dozwolone jest tylko jedno podrzucenie piłki dlatego każde zagranie, które sędzia uzna za podrzucenie piłki w celu wykonania zagrywki musi zakończyć się zagrywką /12.4.2/
19 3.27 /3.26/ Piłka po zagrywce dotknęła siatki i antenki zanim została zagrana przez zespół odbierający zagrywkę. Sędzia I odgwizdał błąd zagrywki. Czy sędzia postąpił słusznie? Przepis: Tak. Piłka dotykająca antenki jest autowa /8.4.3/ 3.28 /3.37/ Podczas turnieju WEST CUP w Norwegii wielokrotnie podczas gry piłka po zagrywce uderzała w górną taśmę siatki. Za każdym razem sędzia I natychmiast przerywał grę. W którym momencie sędzia powinien w tej sytuacji gwizdać? Przepis: Błędem jest jeżeli zagrywana piłka nie przekroczy przestrzeni przejścia i nie znajdzie się nad polem gry przeciwnika. Zagrywana piłka musi przekroczyć przestrzeń przejścia. Jeżeli to nie nastąpi, zagrywka jest automatycznie błędna i sędzia I musi odgwizdać błąd. Nie musi więc czekać, aż piłka upadnie na podłogę lub dotknie zawodnika zespołu zagrywającego / / 3.29 /3.28/ Zespół Wielkiej Brytanii znajdował się na swoich miejscach gotowy do wykonania zagrywki. Kapitan drużyny poprosił o potwierdzenie prawidłowości wykonania zagrywki przez odpowiedniego zawodnika. Sekretarz poinformował, iż serwującym powinien być numer 6. Kapitan miał wątpliwości i twierdził, że powinien to być numer 1. Podczas gdy nie był usatysfakcjonowany z uzyskanej odpowiedzi, sędzia I zagwizdał na wykonanie zagrywki, a następnie podjął decyzję o popełnieniu błędu 8 sekund przez tą drużynę. W międzyczasie po analizie protokołu zawodów, stwierdzono, że trener tej drużyny niewłaściwie wypełnił kartkę z ustawieniem, w której zawodnik nr 6 występował na dwóch pozycjach, a powinien być nr 6 oraz nr 1. Zawodnik nr 1 powinien zagrywać przed prośbą kapitana. Jakie powinno być właściwe zastosowanie przepisów przez sędziego? Przepis: Na wstępie błąd popełnił trener drużyny, niewłaściwie wypełniając kartkę z ustawieniem. Niestety nie zostało to zauważone przez sędziego II oraz sekretarza, którzy popełnili również ewidentny błąd. Tak więc zespół Wielkiej Brytanii nie powinien być ukarany za niewłaściwego zagrywającego i zawodnik nr 1 powinien zostać dopuszczony do zagrywki. Z drugiej strony błąd trenera zespołu spowodował opóźnienie gry i ekipa ta powinna być za to ukarana według gradacji kar za opóźnianie. Ponadto sędzia II musi poprosić trenera o nową kartkę ustawieniem /3.29/ W meczu PŚ mężczyzn zagrywała drużyna Kanady. Piłka uderzyła w siatkę
20 i leciała w kierunku podłogi po stronie zagrywających. Zawodnik hiszpański złapał ją pod siatką po stronie kanadyjskiej nim dotknęła placu gry. Czy jest to dozwolone? Przepis: Piłka jest w grze do momentu, aż sędzia I, nie będzie pewny, że piłka nie przekroczy regulaminowo przestrzeni przejść i zostanie popełniony błąd. Tak więc sędzia I musi odgwizdać błąd natychmiast. Zawodnik drużyny odbierającej może złapać piłkę natychmiast po gwizdku sędziego / / ATAK 3.31 /3.30/ Lloy Bell, rozgrywający USA grający w drugiej linii wyskoczył będąc w polu ataku swego zespołu i odbił piłkę znajdującą się całkowicie ponad górną taśmą siatki w kierunku atakującego. Zanim atakujący dotknął piłki, przekroczyła ona przestrzeń przejścia i została zablokowana przez Brazylijczyka Limę. Sędzia pozwolił na kontynuowanie gry. Czy słusznie? Przepis: Sędzia I popełnił błąd. Odbicie Bella stało się nieregulaminowym atakiem zawodnika grającego w drugiej linii, gdy atak został spełniony (piłka została dotknięta przez blokującego Limę. Wymianę powinna wygrać Brazylia /13.1.3/ 3.32 /3.31/ W drugim uderzeniu zespołu, rozgrywający Brazylii Lima grający w drugiej linii, w celu rozegrania piłki, wyskakuje z pola ataku i dotyka piłkę w momencie gdy jest ona całkowicie powyżej górnej taśmy siatki. Zamiast jednak rozegrać piłkę, zdecydował się ją uderzyć obok blokującego Kuby Hernandeza. Blokujący odczytał jednak intencje przeciwnika i zablokował skierowaną na jego boisko piłkę z przełożeniem rąk. Jaka powinna być prawidłowa decyzja sędziego I? Przepis: Sędzia I postąpił właściwie przyznając punkt zespołowi, który wykonał blok. Każde przebicie piłki na stronę przeciwnika, z wyjątkiem zagrywki i bloku, jest atakiem. Atak jest spełniony w momencie gdy piłka całkowicie przekroczy płaszczyznę siatki lub gdy jest dotknięta przez blok przeciwnika. W tym wypadku piłka była dotknięta przez blokujących w związku z czym atak był spełniony. Skoro spełniony atak wykonywał zawodnik linii obrony, który dotykał piłkę powyżej górnej taśmy siatki, atak taki był nieprawidłowy /13.1.1, , , /
21 3.33 /3.32/ W drugim uderzeniu zespołu, zawodniczka USA Liley, będąc blisko siatki, kieruje piłkę w stronę boiska przeciwnika drużyny Chin. Piłka nie przekracza jednak pionowej płaszczyzny siatki i zostaje zablokowana z przełożeniem przez zawodniczkę Chin Qi. Sędzia I uznał, że żadna z zawodniczek drużyny USA nie była w stanie dosięgnąć wcześniej piłki i przyznał punkt drużynie azjatyckiej. Czy sędzia postąpił właściwie? Przepis: Jeśli nawet byłoby to drugie odbicie zespołu, a piłka kierowana jest na boisko przeciwnika, to jest to atak. Zatem jeżeli według opinii sędziego I, żaden zawodnik zespołu USA nie był w stanie dosięgnąć piłki, blok zawodniczek Chin był prawidłowy /13.1.1, 14.3/ 3.34 /3.33/ Zawodniczka linii obrony Egiptu Toson, wybiła się z pola ataku i zaatakowała piłkę w drugim uderzeniu zespołu. W momencie ataku piłka znajdowała się całkowicie powyżej górnej taśmy siatki. Po ataku piłka uderzyła w górną taśmę siatki i odbiła się z powrotem na boisko tego zespołu. Czy sędzia postąpił właściwie pozwalając kontynuować grę? Przepis: Tak. Jeżeli piłka nie przekroczyła pionowej płaszczyzny siatki i nie była dotknięta przez blokującego, atak nie był spełniony. Zespół ma jeszcze prawo do trzeciego odbicia aby skierować piłkę na stronę drużyny przeciwnej /9.1, , , / 3.35 /3.34/ Podczas meczu USA-Chiny zagrywał zespół Chin. Zawodniczka linii obrony USA Tee Williams wyskoczyła zza linii pola ataku i dotknęła zagraną piłkę powyżej górnej taśmy siatki. Kontakt z piłką miał miejsce za linią ataku i piłka powróciła na stronę zespołu zagrywającego. Czy sędzia postąpił słusznie nie przerywając gry? Przepis: Zagranie prawidłowe. Zabronione jest blokowanie i atakowanie piłki z zagrywki z pola ataku powyżej górnej taśmy siatki. Atak zawodniczki USA był prawidłowy, o ile dotknięcie piłki miało miejsce całkowicie poza polem ataku. Jednakże nieprawidłowym jest, jeżeli zagrywka byłaby blokowana lub atakowana przez Libero drużyny USA, podczas gdy piłka byłaby całkowicie powyżej górnej taśmy siatki, nawet gdyby zawodniczka była całkowicie poza polem ataku /13.3.4, / BLOK 3.36 /3.35/ Podczas turnieju eliminacyjnego do Igrzysk Olimpijskich, rozgrywająca Kanady Sawatzke występująca w polu obrony, wyskoczyła z pola ataku w celu rozegrania piłki. Po złym odbiorze zagrywki piłka dograna została zbyt wysoko, aby rozgrywająca mogła ją dosięgnąć i przekroczyła
22 przestrzeń przejścia. Piłka zaatakowana została przez przeciwnika, przeszła nad siatką i uderzyła w znajdujące się jeszcze powyżej górnej taśmy siatki ramiona rozgrywającej. Odbita piłka przekroczyła siatkę i upadła na boisko zespołu, który wykonywał atak. Jaka powinna być w tej sytuacji prawidłowa decyzja sędziego? Przepis: Nieprawidłowy blok zawodnika drugiej linii. Mimo, że rozgrywający z drugiej linii nie zamierzał blokować, to piłka odbiła się od jego rąk w momencie gdy znajdowały się powyżej górnej taśmy siatki /14.1.1, , / 3.37 /3.36/ W meczu kobiet, pomiędzy drużynami Niemiec i Korei, zawodniczka niemiecka zablokowała z przełożeniem rąk drugie odbicie Korei wykonywane przez rozgrywającą tej drużyny. Sędzia nie przerwał akcji. Czy było to prawidłowe zagranie blokującej? Przepis: Sędzia I musi koniecznie określić akcję rozgrywającej, czy jej zagranie było równoległe do siatki wówczas akcja blokującej byłaby nieprawidłowa ponieważ piłka nie była przechodząca od przeciwnika, czy też było skierowane do siatki a więc czy mogło być atakiem. Zgodnie z przepisem 14.3 blokowanie ataku z przełożeniem jest dozwolone. Istotne jest aby sędzia odróżnił wystawę od ataku /14.1.1, 14.3/ 3.38 /3.37/ Kubańczyk Sarmientos blokuje atak Amerykanina Timmonsa. Inny Amerykanin Buck blokuje blok Sarmientosa. Czy blok bloku jest zagraniem prawidłowym? Przepis: Tak. Blok jest to akcja mająca na celu zatrzymanie piłki przechodzącej od strony przeciwnika. Tak więc nie jest błędem blokowanie bloku przeciwnika /14.1.1/ 3.39 /3.38/ Podczas MŚ seniorów, w meczu pomiędzy drużynami Holandii i Grecji, dwóch zawodników drużyny Holandii prawidłowo zablokowało atak zawodnika z Grecji. Zanim jednak piłka po bloku upadła na boisko Greków, dotknęła stopę jednego z uczestniczących w bloku zawodników, który po akcji bloku nadepnął na linię środkową boiska częściowo stawiając stopę na boisku drużyny z Grecji. Czy sędzia postąpił słusznie uznając blok Holendrów za prawidłowy? Przepis: Właściwa decyzja sędziego I. Położenie stopy zawodnika z Holandii było zgodne z przepisami a zatem upadek piłki na jego stopę należy traktować jako upadek piłki na boisko. W podobnej sytuacji, jeśli piłka dotknęłaby stopy zawodnika blokującego zanim ten oparłby stopę na boisku, sędzia mógłby uznać to zagranie za błąd blokujących, którzy przeszkodzili przeciwnikowi w grze /11.2.1/
23 3.40 /3.39/Zawodnik USA Karch Kiraly zablokował piłkę z przełożeniem rąk po stronie zespołu atakującego ZSRR. Piłka odbiła się od bloku w górę i pozostała po stronie zespołu atakującego po czym została ponownie odbita przez innego zawodnika uczestniczącego w akcji bloku Douga Partie. Po tym odbiciu piłka upadła na boisko ZSRR. Czy sędzia I postąpił słusznie odgwizdując błąd zawodnika blokującego? Przepis: Sędzia postąpił właściwie. Akcja Partie była nieprawidłowa, ponieważ nie była w jednej akcji z akcją Karcha Kiralyi i nie może być uznana za odbicie w bloku. Odbicie Partie było atakiem bezpośrednio po bloku Kiralyego, a ponieważ miało miejsce po stronie przeciwnika słusznie zostało uznane za nieprawidłowe /11.1.2, , 14.2, 14.3/. JeŜeli piłka po bloku Karcha Kiraly chociaŝ częściowo przekroczyłaby przestrzeń przejścia, atak wykonany przez Partie w swojej przestrzeni byłby prawidłowy /13.2.1, , , 14.2/ 3.41 /3.40/ Po niedokładnym przyjęciu zagrywki przez Tammy Lilley piłka przekroczyłaby przestrzeń przejścia o ile nie byłaby dotknięta przez innego zawodnika drużyny odbierającej zagrywkę. Endicott, rozgrywająca tej drużyny, miała szansę wykonać takie uderzenie jednak piłka została zablokowana z przełożeniem rąk przed odbiciem jej przez chińską blokującą Li. Czy sędzia I postąpił właściwie odgwizdując błąd zawodniczce blokującej? Przepis: Prawidłowa decyzja sędziego I. Blokujący nie mogą dotykać piłki po drugiej stronie siatki, aż do momentu gdy atak nie będzie zakończony, z wyjątkiem sytuacji, gdy w ocenie sędziego nie ma możliwości dalszej gry przez zespół atakujący /14.3/ 3.42 /3.41/ Podczas Pucharu Świata mężczyzn USA grały przeciwko Kubie. Lloyd Bell zawodnik linii obrony będąc w polu ataku zaatakował piłkę znajdującą się powyżej górnej taśmy siatki. Równocześnie z dotknięciem piłki przez Bella, blokujący drużyny przeciwnej Hernandez dotknął piłkę z przełożeniem rąk. Jaka powinna być w tej sytuacji prawidłowa decyzja sędziego I? Przepis: Błąd obustronny. Wykonujący atak Bell popełnił błąd ataku zawodnika linii obrony z pola ataku, ale równoczesne dotknięcie piłki przez blokującego drużyny przeciwnej Hernadeza było także nieprawidłowym blokowaniem. Jeśli dotknięcie piłki przez blokującego miałoby miejsce po wykonaniu ataku przez Bella to ukarany byłby tylko atak Amerykanina /13.3.3, 14.3, , Diagram 7/
24 3.43 /3.42/ Podczas meczu Pucharu Świata kobiet Japonia grała przeciwko Korei. Zawodniczka Japonii Obayashi niedokładnie odebrała piłkę, która trafiła w siatkę. Rozgrywająca tej drużyny Nakanishi wyskoczyła do piłki i skierowała ją oburącz w akcji bloku na stronę ekipy Korei. Po tym zagraniu piłka przeszła na stronę przeciwnika, odbijając się od rąk blokującej Chung Sun-Hye. Czy było to prawidłowe zagranie Nakanishi? Przepis: Jeżeli pierwsza akcja przy siatce jest akcją blokowania wykonaną przez Nakanishi, kolejny jej kontakt z piłką musi być oceniony jako atak. Podwójne odbicie nie jest dozwolone złapanie i rzucenie piłki. Sędzia I musi ocenić, czy odbicie Nakanishi było prawidłowe, a piłka nie była złapana lub rzucona. Oczywiście blokująca Chung Sun-Hye może używać obu rąk i w jej akcji więcej niż jeden kontakt z piłką jest dozwolony, pod warunkiem, że piłka nie zostanie przez nią złapana lub rzucona /3.43/ Piłka po ataku przeciwnika odbiła się od rąk zawodnika blokującego, następnie od jego głowy i ponownie od jego rąk po czym została wybroniona przez innego zawodnika tej drużyny, rozegrana i zaatakowana. Czy sędzia postąpił słusznie umożliwiając kolejne trzy odbicia zespołowi broniącemu się po trzech poprzednich w akcji bloku? Przepis: Prawidłowa decyzja sędziego. Zawodnik blokujący dotknął piłkę trzy razy ale dotknięcia te miały miejsce w jednej akcji w czasie blokowania ataku przeciwnika. Po bloku zespół ma prawo do trzech kolejnych odbić /9.1, 14.2, / 3.45 /3.44/ W meczu pomiędzy drużynami Niemiec i Argentyny, rozgrywający niemiecki źle rozegrał piłkę i skierował ją ponad siatką na stronę zespołu Argentyny. Znajdująca się powyżej górnej taśmy siatki, całkowicie po stronie zespołu Argentyny piłka, dotknięta została jednocześnie przez blokującego zawodnika linii obrony zespołu Argentyny oraz blokującego drużyny Niemiec. Czy sędzia postąpił słusznie odgwizdując błąd obustronny? Przepis: Prawidłowa decyzja sędziego. Zagranie zawodnika niemieckiego musi być uznane za atak a nie blok. Zgodnie z przepisem , blok to akcja mająca na celu uniemożliwienie przejścia piłki z pola przeciwnika a nie od własnego rozgrywającego. Ponieważ kontakt z piłką zawodnika niemieckiego miał miejsce po stronie zespołu przeciwnego to atak taki był nieprawidłowy /13.3.1/ Zawodnik linii obrony drużyny Argentyny blokował piłkę znajdującą się całkowicie powyżej górnej taśmy siatki /14.1.1/. Spełniony blok zawodnika linii obrony jest błędem /14.6.2/. Ponieważ obaj zawodnicy popełnili błąd w tym samym czasie sędzia słusznie odgwizdał błąd obustronny. Sędzia bardzo uważnie musi obserwować czy jeden z zawodników nie dotknął piłki jako pierwszy. W takim przypadku błąd popełniłby zawodnik, który pierwszy dotknął piłkę
25 3.46 /3.45/ W meczu rozgrywanym podczas turnieju kwalifikacyjnego do Igrzysk Olimpijskich kobiet, zawodniczka Holandii Chaine Ataelens nie zdąŝyła do bloku grupowego i w momencie ataku atakującej Chin znajdowała się dwa kroki od innej blokującej przy siatce zawodniczki. Zanim Ataelens zdąŝyła dosięgnąć górnej taśmy siatki, piłka po ataku przeciwnika uderzyła w wystawione przez nią ręce na wysokości mniej więcej połowy szerokości siatki. Po tym dotknięciu piłki przez zawodniczkę Holandii, sędzia I zezwolił na wykonanie przez ten zespół kolejnych trzech odbić, a akcja zakończyła się wygraną tego zespołu. Czy sędzia postąpił właściwie? Przepis: Błąd sędziego. Dotknięcie piłki przez zawodniczkę Holandii nie moŝe być uznane za blok poniewaŝ w momencie kontaktu z piłką zawodniczka Ataelens nie sięgała powyŝej górnej taśmy siatki, ani teŝ nie brała udziału w grupowym bloku z inną zawodniczką tego zespołu. W związku z tym, dotknięcie przez nią piłki powinno być uznane za pierwsze odbicie zespołu, po którym zespół miał prawo tylko do dwóch kolejnych odbić. PoniewaŜ zespół wykonał jeszcze trzy odbicia, popełnił błąd czterech odbić i powinien przegrać akcję /9.3.1, / 3.47 /3.46/ Po wykonaniu ataku przez zawodnika greckiego, podczas meczu Ligi Mistrzów pomiędzy Wiedniem i Pireusem, piłka dotknęła głowy austriackiego blokującego, którego dłonie znajdowały się ponad siatką. Kontakt z piłką miał miejsce poniżej górnej taśmy siatki. Po tym dotknięciu, zespół z Wiednia wykonał trzy kolejne odbicia i podczas tego ostatniego sędzia odgwizdał błąd czterech odbić. Czy decyzja była prawidłowa? Przepis: Decyzja niewłaściwa. Mimo, że kontakt blokującego z piłką był poniżej górnej taśmy siatki, była to akcja bloku, gdyż część ciała /dłonie/ była ponad siatką /9.1, , / 3.48 /3.47/ W czasie meczu Ligi Europejskiej pomiędzy Słowacją i Holandią, dwóch holenderskich blokujących próbowało zatrzymać atak, lecz zawodnik słowacki wykonał kiwnięcie piłką. Jeden z blokujących uderzył piłkę kiedy już wylądował na podłodze, a całe jego ciało znajdowało się poniżej górnej taśmy siatki. Kiedy dotknął piłkę ponownie, sędzia odgwizdał błąd podwójnego odbicia. Czy słusznie? Przepis: Tak W momencie dotknięcia piłki, żadna część ciała blokującego nie znajdowała się powyżej górnej taśmy siatki. Tak więc nie można uznać tego za akcję bloku i powtórny jego kontakt z piłką był drugim odbiciem /9.1, , / 3.49 /3.48/ Zawodnik linii obrony wykonał atak wyskakując z linii ataku, gdy piłka znajdowała się całkowicie powyżej górnej taśmy siatki. Po stronie przeciwnika Libero próbował zablokować to uderzenie. Sędzia I zagwizdał i przyznał punkt zespołowi atakującemu. Na prośbę kapitana drużyny
Wybrane zmiany w Przepisach Gry oraz księdze przypadków Warszawa,
Wybrane zmiany w Przepisach Gry oraz księdze przypadków 2017-2020 Warszawa, 9.09.2017 5.2.2 PRZED MECZEM trener wpisuje lub sprawdza nazwiska i numery swoich zawodników w protokole zawodów, a następnie
Pytania do testu certyfikacyjnego PZPS 2015
1 Czy dla rozgrywek PZPS wolna strefa ma mieć co najmniej 5 m szerokości z każdej strony? 2 Czy strefa ataku rozciąga się za linie boczne poza wolną strefę? 3 Czy dolna taśma siatki ma być szersza od taśmy
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2012
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2012 Komisja Przepisów Gry FIVB Tłumaczenie: Dariusz Jasiński Korekta i konsultacja: Jacek Spisak, Wojciech Maroszek Spis treści Słowo wstępne... 3 Część I: Teoretyczne
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2013
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2013 Komisja Przepisów Gry FIVB Spis treści Słowo wstępne... 3 Część I: Teoretyczne podstawy stosowania Przepisów Gry... 3 Część II: Przypadki... 5 ROZDZIAŁ 1: UCZESTNICY
ZMIANY W PRZEPISACH GRY I ICH UZASADNIENIE
ZMIANY W PRZEPISACH GRY I ICH UZASADNIENIE Opracowanie Wojciech Maroszek z wykorzystaniem FIVB Multimedia Teaching Material 2015 6.1.3 WYMIANA / WYMIANA ZAKOŃCZONA Wymiana jest ciągiem zagrań od momentu
CASE BOOK. Księga Przypadków
CASE BOOK Księga Przypadków 2001-2004 CZĘŚĆ II: PRZYPADKI WYSOKOŚĆ SIATKI ROZDZIAŁ 1 WYPOSAśENIE 1.1Czy wysokość siatki jest róŝna w zaleŝności od wieku i płci zawodników? Przepis: Tak! RóŜna wysokość
MINI PORADNIK GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ
MINI PORADNIK GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ Siatkówka jest grą trudną, wymagającą długiego i żmudnego przygotowania. Grający w siatkówkę zespół powinien tworzyć zdyscyplinowaną całość, posiadającą jeden cel i zespołową
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2017
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2017 Komisja Sędziowska i Przepisów Gry FIVB Spis treści Słowo wstępne... 3 Część I: Teoretyczne podstawy stosowania Przepisów Gry... 4 Część II: Przypadki... 5 ROZDZIAŁ
Test certyfikacyjny ŚZPS 2017
Imię i nazwisko: Test certyfikacyjny ŚZPS 2017 Na test składają się pytania różnego rodzaju. W pytaniach /NIE proszę wpisać prawidłową odpowiedź do kratki. W pytaniach typu zaznacz prawidłową odpowiedz
Księga Przypadków (Casebook) Edycja Komisja Sędziowska i Przepisów Gry FIVB
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2018 Komisja Sędziowska i Przepisów Gry FIVB Spis treści Słowo wstępne... 3 Wprowadzone zmiany w porównaniu z wersją 2017....... 4 Część I: Teoretyczne podstawy stosowania
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2018
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2018 Komisja Sędziowska i Przepisów Gry FIVB Spis treści Słowo wstępne... 3 Część I: Teoretyczne podstawy stosowania Przepisów Gry.... 4 Część II: Przypadki.... 5 ROZDZIAŁ
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2018
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2018 Komisja Sędziowska i Przepisów Gry FIVB Spis treści Słowo wstępne... 3 Część I: Teoretyczne podstawy stosowania Przepisów Gry.... 4 Część II: Przypadki.... 5 ROZDZIAŁ
Przepis Decyzja była prawidłowa, skoro akcja nie miała wpływu na grę.
1.12 Podczas Mistrzostw Świata kobiet w Japonii, w meczu Japonii z Rosją, masaŝysta oraz asystent trenera Japonii podczas gry opuścili ławkę zawodników rezerwowych i podeszli do linii bocznej boiska do
CASE BOOK. Księga Przypadków. Tłumaczenie Dariusz Jasiński
CASE BOOK Księga Przypadków Tłumaczenie Dariusz Jasiński Trzecie wydanie KsiąŜki Przypadków /CASEBOOK/ jakie znajduje się przed Państwem, zostało przygotowane na podstawie dwóch poprzednich wydań tej pozycji,
NAJISTOTNIEJSZE ZMIANY PRZEPISÓW GRY ZATWIERDZONE PRZEZ 34 KONGRES FIVB 2014
NAJISTOTNIEJSZE ZMIANY PRZEPISÓW GRY ZATWIERDZONE PRZEZ 34 KONGRES FIVB 2014 PRZEPIS PRZEPISY GRY 2013-16 PRZEPISY GRY 2015-16 RODZAJ ZMIANY 1.1 WYMIARY 1.1 WYMIARY Boisko jest prostokątem o wymiarach
INTERPRETACJE I UWAGI SZKOLENIOWE NA SEZON 2015 / Opracowanie Wojciech Maroszek
INTERPRETACJE I UWAGI SZKOLENIOWE NA SEZON 2015 / 2016 Opracowanie Wojciech Maroszek ZMIANA NARZUCONA W zespole A w jednym secie rozgrywający został zmieniony przez drugiego rozgrywającego, a później dokonano
CZĘŚĆ II Rozdział 3: DIAGRAMY
CZĘŚĆ II Rozdział 3: DIAGRAMY Oficjalne przepisy gry w piłkę siatkową 213-216 57 2 x 9 I 9 3 2 DIAGRAM 1 a: OBSZAR KONTROLOWANY ZAWODÓW Przepisy: 1, 145, 146, 421, 4231, 1544, 19327, 21321, 21331, 231,
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2016
Księga Przypadków (Casebook) Edycja 2016 Komisja Przepisów Gry FIVB Spis treści Słowo wstępne... 3 Część I: Teoretyczne podstawy stosowania Przepisów Gry... 4 Część II: Przypadki... 5 ROZDZIAŁ 1: UCZESTNICY
Gra piłką Ocena odbicia piłki. Warszawa,
Gra piłką Ocena odbicia piłki Warszawa, 9.09.2017 9.1 ODBICIA PIŁKI PRZEZ ZESPÓŁ Odbicie jest to jakikolwiek kontakt z piłką przez zawodnika uczestniczącego w grze. 14.4.1 Zespół ma prawo maksymalnie do
PODSTAWY PUNKTACJA. rysunek 1: ustawienie W CZASIE GRY: Wyjściowe pozycje graczy pokazane są na rysunku 1: ustawienie.
ZASADY GRY WSTĘP Roundnet jest sportem zespołowym, w którym naprzeciwko siebie stają dwa dwuosobowe zespoły. Drużyny stają tak, aby sprzęt do gry znajdował się na środku pomiędzy graczami przeciwnych zespołów.
Część 2. Rozdział 3: DIAGRAMY OFICJALNE PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ
Część 2 Rozdział 3: DIAGRAMY DIAGRAM 1a: OBSZAR KONTROLOWANY ZAWODÓW Przepisy: 1, 1.4.5, 1.4.6, 4.2.1, 4.2.3.1, 15.4.4, 19.3.2.7, 21.3.2.1, 21.3.3.1, 23.1, 24.1, 25.1, 26.1 Pierwszy rząd reklam Pierwszy
REGULAMIN XXIII EDYCJI PLHFD 2018/2019 W PIGUŁCE
REGULAMIN XXIII EDYCJI PLHFD 2018/2019 W PIGUŁCE Dębica, październik 2018 CZAS TRWANIA ZAWODÓW Zawody trwają 2 x 15 minut, przerwa tylko na zmianę stron. Jeżeli wynik spotkania w ostatnich 2 minutach zawodów
Część I. Pytania jednokrotnego wyboru
Część I. Pytania jednokrotnego wyboru W tej części znane są i treść pytań i treść odpowiedzi. Tylko jedna odpowiedź do każdego pytania jest prawidłowa. W realnym teście odpowiedzi będą umieszczone w losowej
Część I. Pytania jednokrotnego wyboru
Część I. Pytania jednokrotnego wyboru W tej części znane są i treść pytań i treść odpowiedzi. Tylko jedna odpowiedź do każdego pytania jest prawidłowa. W realnym teście odpowiedzi będą umieszczone w losowej
REGULAMIN CEL IMPREZY ORGANIZATOR ROZGRYWEK
REGULAMIN CEL IMPREZY Popularyzacja gry w piłkę siatkową, podnoszenie poziomu sprawności i umiejętności siatkarskich. Aktywne spędzanie czasu wolnego. ORGANIZATOR ROZGRYWEK Funkcje organizacyjno-sportowe
ZMIANY W PRZEPISACH GRY w stosunku do Przepisów Gry
ZMIANY W PRZEPISACH GRY 2017-2020 w stosunku do Przepisów Gry 2015-2016 Nr Przepisu Treść Przepisów Gry 2015-2016 Treść Przepisów Gry 2017-2020 Diagram/Przepis 1.1 W światowych i oficjalnych zawodach FIVB
Przepisy do gry w siatkonogę. 2009
PRZEPISY DO GRY W SIATKONOGĘ SEZON 2009 1. Boisko do gry 1.1 Jedna połowa boiska ma wymiary 8.2m (max 9) x 6.4m. Strefy serwisowe są podzielone, a ich wymiary to 4.1 x 6.4 m. 1.2 Boisko jest podzielone
REGULAMIN. Aktywne Lato Nowy Korczyn 2016
REGULAMIN Aktywne Lato Nowy Korczyn 2016 1. Organizatorzy: Stowarzyszenie Nasze Powiśle w Brzostkowie 2. Instytucje wspierające: Urząd Gminy w Nowym Korczynie 3. Cele: 1. Popularyzacja aktywnej formy spędzania
Zawodnik Libero. 1. Nieregulaminowe zastąpienie z udziałem Libero. 2. Opóźnianie gry z udziałem Libero. 3. Ponowne wyznaczenie Libero.
Zawodnik Libero 1. Nieregulaminowe zastąpienie z udziałem Libero. 2. Opóźnianie gry z udziałem Libero. 3. Ponowne wyznaczenie Libero. Nieregulaminowe zastąpienie z udziałem Libero 19.3.2.9 Nieregulaminowe
Baza pytań do testu ze znajomości Przepisów Gry Krynica Pytania mają charakter zamknięty, możliwa jest tylko odpowiedź "tak" albo "nie".
Nr Pytanie 1 Czy wolna strefa jest elementem pola gry? 2 Czy dla rozgrywek PZPS wolna strefa ma mieć co najmniej 5 m szerokości z każdej strony? 3 Czy powierzchnia boiska do gry musi być koloru jasnego?
Spała, 13 września 2014
Zmiany w Oficjalnych Przepisach Gry w Koszykówkę 2014 Spała, 13 września 2014 Art. 2.4.7 i 33.10 Obszary półkoli bez szarży Art. 18 Przerwa na żądanie Art. 29 Dwadzieścia cztery (24) sekundy Art. 36 Faul
REGULAMIN V TURNIEJU SOŁECKIEGO W PIŁKĘ NOŻNĄ I PIŁKĘ SIATKOWĄ PLAŻOWĄ O PUCHAR WÓJTA GMINY ZDUŃSKA WOLA
REGULAMIN V TURNIEJU SOŁECKIEGO W PIŁKĘ NOŻNĄ I PIŁKĘ SIATKOWĄ PLAŻOWĄ O PUCHAR WÓJTA GMINY ZDUŃSKA WOLA 1. O turnieju. 1. Celem organizacji V Turnieju Sołeckiego w piłkę nożną i piłkę siatkową plażową
Podstawowe zasady i przepisy gry w unihokeja powinien wynosić 3 x 20 min Zmiana w 3 tercji nie korzystać z efektywnego czasu gry
Podstawowe zasady i przepisy gry w unihokeja 1 BOISKO - wymiary (40x20m,, minimum 36x18m) - linie grubość 4-5 cm - pole bramkowe 4x5 m - pole przedbramkowe 1x2,5 m - bramka 115x160 cm - strefy zmian 10m,
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE SPIS TREŚCI
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE SPIS TREŚCI Charakterystyka gry w mini siatkówkę. 1. Boisko do gry. 2. Wymiary boisk: a. dwójki (2x2); b. trójki (3x3); c. czwórki (4x4). 3. Wysokość siatki:
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE SPIS TREŚCI CHARAKTERYSTYKA GRY W MINI SIATKÓWKĘ 1. BOISKO DO GRY 2. WYMIARY BOISK a. 2 x 2 DWÓJKI b. 3 x 3 TRÓJKI c. 4 x 4 CZWÓRKI 3. WYSOKOŚĆ SIATKI a.
W przypadku zmiany wielokrotnej w jednym zespole: czy sekretarz unosi dwie ręce po zakończeniu odnotowywania każdej
Lp. Pytanie Odp. 1 Czy dla rozgrywek PZPS wolna strefa ma mieć co najmniej 5 m szerokości z każdej strony? 2 Czy linia środkowa jest zaliczana do obu części boiska do gry? 3 Czy zespół w rozgrywkach PZPS
Instrukcja protokołowania zawodów piłki siatkowej. Dymaczewo r.
Instrukcja protokołowania zawodów piłki siatkowej Dymaczewo 03 04.09.2016r. Protokół jest jedynym oficjalnym dokumentem z meczu! Jest wynikiem: dobrej pracy i umiejętności sekretarza współpracy sekretarza
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE SPIS TREŚCI CHARAKTERYSTYKA GRY W MINI SIATKÓWKĘ 1. POLE GRY 2. WYMIARY BOISK a. 2 x 2 DWÓJKI b. 3 x 3 TRÓJKI c. 4 x 4 CZWÓRKI 3. WYSOKOŚĆ SIATKI a. 2 x
CHARAKTERYSTYKA GRY. CZĘŚĆ I GRA Rozdział Pierwszy - Pole gry i jego wyposażenie
CHARAKTERYSTYKA GRY CZĘŚĆ I GRA Rozdział Pierwszy - Pole gry i jego wyposażenie 1. Pole gry 1.1 Wymiary 1.2 Powierzchnia boiska 1.3 Linie boiska 1.4 Pola boiska 1.5 Temperatura 1.6 Oświetlenie 2. Siatka
PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ
PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ TROCHĘ HISTORII Pomysłodawcą siatkówki był Amerykanin W.G. Morgan, który w 1895 wprowadził grę na teren szkoły YMCA(Chrześcijańskie Stowarzyszenie Młodzieży Męskiej) w Massachusetts.
TURNIEJ SIATKONOGI dla kategorii Junior i Senior r. sobota hala przy Szkole Podstawowej w Rzekuniu
TURNIEJ SIATKONOGI dla kategorii Junior i Senior 01.12.2018r. sobota hala przy Szkole Podstawowej w Rzekuniu Organizator: UKS Future is Now, EventyPilkarskie.pl oraz Urząd Marszałkowski Liczba graczy w
I Turniej w Halowej Piłce Nożnej Stalówka Cup Hala widowiskowo-sportowa przy Szkole Podstawowej nr 2 w Głownie, ul. Generała Andersa 37
Grupy: Uczestnicy: Stal Głowno Niebiescy Stal Głowno Żółci Boruta Zgierz Jutrzenka Bychlew SP Widzew Łódź SP Teofilek Łódź Football Academy Łódź Zachód Włókniarz Pabianice 1. Stal Głowno Żółci 2. Widzew
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE SPIS TREŚCI CHARAKTERYSTYKA GRY W MINI SIATKÓWKĘ 1. BOISKO DO GRY 2. WYMIARY BOISK a. 2 x 2 DWÓJKI b. 3 x 3 TRÓJKI c. 4 x 4 CZWÓRKI 3. WYSOKOŚĆ SIATKI 4.
Baza pytań egzaminacyjnych przed sezonem 2019/2020
Baza pytań egzaminacyjnych przed sezonem 2019/2020 Lp. PYTANIE TAK NIE Czy po bloku zawodnik może dotknąć piłkę dwa razy, jeżeli ma to miejsce w 1 jednej akcji? Czy w protokole zawodów, w miejscu gdzie
Katowice-Janów Wybrane zagadnienia pracy sędziów liniowych
Katowice-Janów 2013 Wybrane zagadnienia pracy sędziów liniowych Przygotował: Paweł Meszyński Sierpień 2013 Wstęp ZAGADNIENIA Kiedy liniowy przerywa grę Spalony (otwarty boks, odbicie) Wznowienie po nałożeniu
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINISIATKÓWKĘ W POLSCE
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINISIATKÓWKĘ W POLSCE 1 SPIS TREŚCI 1. CHARAKTERYSTYKA GRY W MINISIATKÓWKĘ 2. BOISKO DO GRY 3. WYMIARY BOISK 4. WYSOKOŚĆ SIATKI 5. LICZBA ZAWODNIKÓW 6. PIŁKI DO GRY 7. CHARAKTERYSTKA
Okólnik 968. Do członków zrzeszonych w FIFA. Zurych, 17 maja 2005. Poprawki do przepisów gry 2005
Do członków zrzeszonych w FIFA Okólnik 968 Zurych, 17 maja 2005 Poprawki do przepisów gry 2005 Szanowni Państwo Doroczne Generalne Posiedzenie International Football Association Board (IFAB) miało miejsce
Przepisy gry w piłkę siatkową. Część 2. Oficjalne tłumaczenie
Przepisy gry w piłkę siatkową Część 2 Oficjalne tłumaczenie Przepisy zatwierdzone przez 33 Kongres FIVB 2012 Kolorem czerwonym wyróżniono zmiany w treści przepisów Obowiązują w Polsce od?????? Oficjalne
Moppersi i podawacze. Sezon 2017/2018
Moppersi i podawacze Sezon 2017/2018 Asystenci boiska: 6 podawaczy 4 szybkich moppersów Wygląd Cała grupa asystentów obsługujących zawody powinna być ubrana w jednolite stroje. Koszulki winny znajdować
Trening tchoukballu. Stowarzyszenie Kultury Fizycznej Tchoukball.pl. Opracowanie: Mikołaj Karolczak
Trening tchoukballu Stowarzyszenie Kultury Fizycznej Tchoukball.pl 009 Opracowanie: Mikołaj Karolczak Oznaczenia: zawodnik drużyny atakującej zawodnik drużyny atakującej (z piłką) zawodnik drużyny broniącej
KONKLUZJE FUTSAL SZCZEBEL CENTRALNY 2017/18
KONKLUZJE FUTSAL SZCZEBEL CENTRALNY 2017/18 ZARZĄDZANIE STAŁYMI FRAGMENTAMI GRY - Nie ustawiamy muru na linii pola karnego Rzut karny Ustawienie sędziów: S 1 linia bramkowa S 2 (6. metr; kontrola bramkarza
Szczegółowe przepisy gry w piłkę nożną :
BOISKO - PRZEPISY GRY : Przepisy gry w rozgrywkach organizowanych przez "Urząd Gminy Przodkowo są identyczne jak te organizowane przez PZPN z kilkoma jednak wyjątkami : 1. Skrócony czas gry oraz zmniejszona
Przepisy pochodzą ze stron Polskiej Ligi Siatkówki
CHARAKTERYSTYKA GRY CZĘŚĆ I GRA Rozdział Pierwszy - Pole gry i jego wyposaŝenie 1. Pole gry 1.1 Wymiary 1.2 Powierzchnia boiska 1.3 Linie boiska 1.4 Pola boiska 1.5 Temperatura 1.6 Oświetlenie 2. Siatka
BOISKO - PRZEPISY GRY :
BOISKO - PRZEPISY GRY : Przepisy gry w rozgrywkach organizowanych przez "Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Sportu Diament są identyczne jak te organizowane przez PZPN z kilkoma jednak wyjątkami: 1. Skrócony
REGULAMIN GMINNO-MIEJSKIEJ HALOWEJ PILKI NOŻNEJ OPEN O PUCHAR BURMISTRZA GMINY I MIASTA SUSZ SUSZ HALA SPORTOWO-WIDOWISKOWA
REGULAMIN GMINNO-MIEJSKIEJ HALOWEJ PILKI NOŻNEJ OPEN O PUCHAR BURMISTRZA GMINY I MIASTA SUSZ SUSZ HALA SPORTOWO-WIDOWISKOWA 1. ORGANIZATOR - Centrum Sportu i Rekreacji w Suszu 2. MIEJSCE - Hala Sportowo-Widowiskowa
Uwaga. Proszę zakreślić poprawne warianty A lub B. Test zalicza 80 % poprawnych odpowiedzi, tj. minimum 24 poprawnych odpowiedzi i więcej
Test znajomości przepisów gry w hokeja na lodzie NOWY TARG 2018 Uwaga. Proszę zakreślić poprawne warianty A lub B. Test zalicza 80 % poprawnych odpowiedzi, tj. minimum 24 poprawnych odpowiedzi i więcej
Zestawienie zmian w Oficjalnych przepisach gry w koszykówkę (...) Linie półkoli podkoszowych są częścią obszarów półkoli podkoszowych.
Zestawienie zmian w Oficjalnych przepisach gry w koszykówkę 2014 Boisko 2.4.7 Obszary półkoli podkoszowych Linie półkoli podkoszowych są częścią obszarów półkoli podkoszowych. Wyposażenie Zegar 24 sekund
HALOWE MISTRZOSTWA SĘDZIÓW WIELKOPOLSKIEGO ZWIĄZKU PIŁKI NOŻNEJ
HALOWE MISTRZOSTWA SĘDZIÓW WIELKOPOLSKIEGO ZWIĄZKU PIŁKI NOŻNEJ KLECZEW, 18.11.2012 r. I. REGULAMIN TURNIEJU 1. Cel imprezy: integracja środowiska sędziowskiego popularyzacja współzawodnictwa sędziów w
Sygnalizacja sędziowska w korfballu
Sygnalizacja sędziowska w korfballu stan na dzień 15. października 2009 Wprowadzenie Przewodnik jest załącznikiem do Przepisów gry w Korfball. Przewodnik opisuje zatwierdzoną sygnalizację używaną przez
Klucz odpowiedzi do bazy pytań testowych Krynica 2012
Odpowiedź w kluczu r / 1 Czy wolna strefa jest elementem pola gry? Przepisy Gry 1.1 Czy dla rozgrywek PZPS wolna strefa ma mieć co najmniej 5 m 2 szerokości z kaŝdej strony? Przepisy Gry 1.1 3 Czy powierzchnia
OFICJALNE PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ 2005-2008
OFICJALNE PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ 2005-2008 Polski Związek Piłki Siatkowej lipiec 2005 OFICJALNE PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ ZATWIERDZONE PRZEZ FIVB SPIS TREŚCI 2 OPIS GRY CZĘŚĆ I : FILOZOFIA PRZEPISÓW
OFICJALNE PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ
OFICJALNE PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ 2005-2008 Polski Związek Piłki Siatkowej lipiec 2005 OFICJALNE PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ ZATWIERDZONE PRZEZ FIVB SPIS TREŚCI 2 OPIS GRY 7 CZĘŚĆ I : FILOZOFIA
Zawodnik A5 popełnia błąd kroków. W tym momencie A7 prosi o zmianę. Czy moŝna dokonać tej zmiany mimo, Ŝe to druŝyna B będzie wprowadzała piłkę?
DruŜyna A posiada piłkę. Następnie ma miejsce piłka przetrzymana, kiedy urządzenie do pomiaru 24 wskazuje 10. Wprowadzenie piłki w wyniku naprzemiennego posiadania zostaje przyznane druŝynie A. Czy druŝynie
Zmiany w Przepisach Gry Futsal 2010 / 2011
Zmiany w Przepisach Gry Futsal 2010 / 2011 Artykuł 1 Pole gry W odległości 5 metrów z prawej i lewej strony od drugiego punktu karnego, musi być wykonane oznaczenie, by zachowana została przepisowa odległość
Przepisy gry w piłkę siatkową. Część 2. Oficjalne tłumaczenie
Przepisy gry w piłkę siatkową Część 2 Oficjalne tłumaczenie Przepisy zatwierdzone przez 32. Kongres FIVB 2010 Kolorem czerwonym wyróŝniono zmiany w treści przepisów Obowiązują w Polsce od 1 stycznia 2011
O F I C J A L N E PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ. Zatwierdzone przez 31 KONGRES FIVB 2008
O F I C J A L N E PRZEPISY GRY W PIŁKĘ SIATKOWĄ Zatwierdzone przez 31 KONGRES FIVB 2008 ROZDZIAŁ PIERWSZY WARUNKI GRY I WYPOSAśENIE 1. POLE GRY Pole gry składa się z boiska do gry i wolnej strefy. Powinno
ZAGRANIE PIŁKI RĘKĄ GRUPA III
ZAGRANIE PIŁKI RĘKĄ GRUPA III AGENDA 1. Zagranie piłki ręką kiedy ma miejsce? 2. Sankcje dyscyplinarne. 3. Wznowienie gry po zagraniu ręką. 4. Ruch ręki do piłki. 5. Ruch piłki do ręki. 6. Czynniki wpływające
Przepisy gry w piłkę siatkową. Część 2. Oficjalne tłumaczenie
SPIS TREŚCI ROZDZIAŁ PIERWSZY: WARUNKI GRY I WYPOSAśENIE 1. POLE GRY 2. SIATKA I SŁUPKI 3. PIŁKI ROZDZIAŁ DRUGI: UCZESTNICY ZAWODÓW 4. ZESPOŁY 5. OSOBY PROWADZĄCE ZESPÓŁ Przepisy gry w piłkę siatkową Część
Materiał opracowany na podstawie Przepisów Gry zatwierdzonych przez 32 Światowy Kongres FIVB. Stando Mirosław 2010-12-31
MATERIAŁ SZKOLENIOWY DLA SĘDZIÓW PIŁKI SIATKOWEJ Przepisy Gry (2-80), Wytyczne i Instrukcje Sędziowania w MWZPS (81-101), Instrukcja Protokółowania Zawodów (102-117) Materiał opracowany na podstawie Przepisów
REGULAMIN TURNIEJU PIŁKARZYKÓW STOŁOWYCH
REGULAMIN TURNIEJU PIŁKARZYKÓW STOŁOWYCH Postanowienia ogólne : W turnieju mogą uczestniczyć dwuosobowe drużyny, które do dnia 27.02.2018 roku dokonają zgłoszenia u nauczycieli wychowania fizycznego. Zgłoszenie
Ocena zagrania piłki ręką
KS LZPN na podstawie materiałów UEFA Lublin, 24 marca 2014 r. Ocena zagrania piłki ręką Paweł Gil Zagranie piłki ręką definicja Artykuł XII Gra niedozwolona i niewłaściwe postępowanie Rzut wolny bezpośredni
Test R. Test znajomości przepisów gry w hokeja na lodzie Sosnowiec 2017
Test znajomości przepisów gry w hokeja na lodzie Sosnowiec 2017 Uwaga. Proszę zakreślić poprawne warianty A lub B. Test zalicza 80 % poprawnych odpowiedzi, tj. minimum 24 poprawnych odpowiedzi i więcej
1. Drużyna składa się z 12 zawodników (10 zawodników grających w polu i 2 bramkarzy). Drużyna musi w każdym przypadku grać z jednym bramkarzem.
ZASADY I PRZEPISY GRY Piłka ręczna - zespołowa gra sportowa rozgrywana między dwiema drużynami, których celem jest wrzucenie piłki do bramki przeciwnika; zwycięża drużyna, która zdobyła więcej bramek.
KORZYŚĆ. Kleszczów, kwiecień 2017 r. wszystkie aspekty stosowania
Grupa VI Damian Jaruchiewicz Piotr Koloczek Paweł Chrzanowski Michał Żurawski Michał Potępa Damian Dorn KORZYŚĆ wszystkie aspekty stosowania PG w FUTSAL Art. 5 Sędziowie uprawnienia i obowiązki nie przerywają
Przepisy gry w piłkę siatkową. Część 2. Oficjalne tłumaczenie
SPIS TREŚCI ROZDZIAŁ PIERWSZY: WARUNKI GRY I WYPOSAśENIE 1. POLE GRY 2. SIATKA I SŁUPKI 3. PIŁKI ROZDZIAŁ DRUGI: UCZESTNICY ZAWODÓW 4. ZESPOŁY 5. OSOBY PROWADZĄCE ZESPÓŁ Przepisy gry w piłkę siatkową Część
Przepisy gry w piłkę siatkową. Część 2. Oficjalne tłumaczenie
Przepisy gry w piłkę siatkową Część 2 Oficjalne tłumaczenie Przepisy zatwierdzone przez 34. Kongres FIVB 2014 Kolorem czerwonym wyróżniono zmiany w treści przepisów Obowiązują w Polsce od początku sezonu
UCZ SIĘ, ŻYJ I GRAJ Z MŁODZIEŻĄ IHF
UCZ SIĘ, ŻYJ I GRAJ Z MŁODZIEŻĄ IHF Zasady piłki ręcznej Witajcie Szczypiorniści! To wspaniale, że chcecie się nauczyć zasad piłki ręcznej! W tej broszurze wyjaśnimy wszystko, co powinniście wiedzieć bawcie
REGULAMIN IT CUP MISTRZOSTW POLSKI BRANŻY IT W PIŁKARZYKACH, KRAKÓW r.
REGULAMIN IT CUP 2018 - MISTRZOSTW POLSKI BRANŻY IT W PIŁKARZYKACH, KRAKÓW 24.06.2018r. I. INFORMACJE TECHNICZNE 1. Organizatorem rozgrywek jest Biznes Liga Marcin Kluska, z siedzibą w Krakowie, przy al.
Test nr 1. 4) Strefa zmian dla zawodników z pola gry ma długość i szerokość: a) 15 m x 3 m, 1 b) 12 m x 1.5 m, c) 27 m x 2 m, d) 21 m x 3 m.
Warszawa dn. 22.04.2012r. Test nr 1 1) Wymiary boiska wynoszą - długość x szerokość: a) 27 m x 12 m, b) 12 m x 27 m, c) 40 m x 20 m, d) 30 m x 15 m. 2) Wokół boiska powinna być utworzona strefa bezpieczeństwa
Przepisy gry w piłkę siatkową w Polsce. Oficjalna interpretacja przepisów gry
Przepisy gry w piłkę siatkową w Polsce Oficjalna interpretacja przepisów gry Obowiązują w Polsce od początku sezonu 2018/2019 Przepisy gry w piłkę siatkową 1 SPIS TREŚCI WSTĘP CHARAKTERYSTYKA GRY CZĘŚĆ
Przepisy gry w piłkę siatkową 2013-2016. Oficjalne tłumaczenie
Przepisy gry w piłkę siatkową 2013-2016 Oficjalne tłumaczenie Przepisy zatwierdzone przez 33 Kongres FIVB 2012 Kolorem czerwonym wyróżniono zmiany w treści przepisów Obowiązują w Polsce od 1 września 2013
Przepisy gry w Beach Soccera wyciąg
Przepisy gry w Beach Soccera wyciąg ARTYKUŁ 1 - Pole gry Pole gry jest podzielone na dwie połowy wyimaginowaną linią środkową, którą wyznaczają dwie czerwone chorągiewki znajdujące się poza linią boczną.
REGULAMIN TURNIEJU PIŁKI NOŻNEJ
REGULAMIN TURNIEJU PIŁKI NOŻNEJ 1. W Turnieju mogą wziąć udział drużyny, które zostały zgłoszone do dnia 15 sierpnia 2013 r. Zgłoszenia drużyn po tym terminie nie będą przyjmowane. 2. Zgłoszenia drużyny
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE
PRZEPISY I ZASADY GRY W MINI SIATKÓWCE W POLSCE SPIS TREŚCI CHARAKTERYSTYKA GRY W MINI SIATKÓWKĘ 1. BOISKO DO GRY 2. WYMIARY BOISK a. 2 x 2 DWÓJKI b. 3 x 3 TRÓJKI c. 4 x 4 CZWÓRKI 3. WYSOKOŚĆ SIATKI 4.
PRZEPISY GRY W PIŁKĘ RĘCZNĄ
Dr Andrzej Dudkowski Katedra Zespołowych Gier Sportowych Zespół Piłki Ręcznej i Piłki Nożnej TEORIA I METODYKA GRY W PIŁKĘ RĘCZNĄ WYKŁAD 2/1 PRZEPISY GRY W PIŁKĘ RĘCZNĄ I rok I stopnia Wychowanie Fizyczne
Księga Przypadków do Przepisów Gry w Siatkówkę plażową
Księga Przypadków do Przepisów Gry w Siatkówkę plażową Opracowana i Przygotowana przez Komisję Przepisów Gry FIVB Tłumaczenie, opracowanie, i przygotowanie wersji polskiej: Monika Kicun i Szymon Marciniak
Przepisy gry w piłkę siatkową Oficjalne tłumaczenie
Przepisy gry w piłkę siatkową 2013-2016 Oficjalne tłumaczenie Przepisy zatwierdzone przez 33 Kongres FIVB 2012 Kolorem czerwonym wyróżniono zmiany w treści przepisów Obowiązują w Polsce od 1 września 2013
Kontrola niesportowego zachowania się uczestników zawodów. WS PZPS Komisja szkolenia
Kontrola niesportowego zachowania się uczestników zawodów WS PZPS Komisja szkolenia Agenda O 1. Przepisy gry przypomnienie O 2. Podział zachowań: O - niewłaściwe O - grubiańskie O - obraźliwe O - agresja
1. Ma on miejsce, kiedy piłka jest kopnięta w kierunku przeciwnika, który
Wytyczne szkoleniowe Kolegium Sędziów PZPN Artykuł 11 Spalony Przyjmuje się następujące definicje pojęć użytych przez International Board do stosowania we wszystkich rozgrywkach prowadzonych przez PZPN
Test L. Test znajomości przepisów gry w hokeja na lodzie Sosnowiec 2017
Test znajomości przepisów gry w hokeja na lodzie Sosnowiec 2017 Uwaga. Proszę zakreślić poprawne warianty A lub B. Test zalicza 80 % poprawnych odpowiedzi, tj. minimum 24 poprawnych odpowiedzi i więcej
Regulamin. I Warszawski Turniej Halowy PilkaNaHali.pl
Regulamin I Warszawski Turniej Halowy PilkaNaHali.pl I. Ogólne informacje 1. Organizatorem turnieju jest PilkaNaHali.pl. 2. Turniej odbędzie się 17 maja 2015 r. (niedziela) w godzinach 10:00 18:00 na hali
5. Faul techniczny trenera orzeczony w konsekwencji przebywania 6 graczy jego drużyny na boisku oznaczamy w protokole jako "B"?
Przykładowe pytania z przepisów gry w koszykówkę wrzesień 2014 1. B3 kozłuje piłkę wzdłuż linii końcowej i będąc w obszarze bezpośrednio za tablicą wyskakuje w bok lub w tył wpadając na A4, który ustanowił
W GRZE OBOWIĄZUJĄ NASTĘPUJĄCE PODSTAWOWE PRZEPISY
PRZEPISY GRY W KOSZYKÓWKĘ W koszykówce jedna drużyna składa się z 12 zawodników (z czego 5 na raz może grać). Pozostali zawodnicy tzw. rezerwowi mogą wejść do gry zmieniając, za zgodą sędziego zawodów
ZMIANY W PRZEPISACH GRY W KOSZYKÓWKĘ. obowiązujące od 1 października 2018
ZMIANY W PRZEPISACH GRY W KOSZYKÓWKĘ obowiązujące od 1 października 2018 LISTA NAJISTOTNIEJSZYCH ZMIAN 1. Faul techniczny kara. 2. przepis o 24 sek. - przyspieszenie gry. 3. faul dyskwalifikujący i niesportowy
NIEDŹWIADEK I NIEDŹWIADEK DZ
WERSJA POPRAWIONA lp godzina nazwa drużyny nazwa drużyny wynik 1 9.00 2 9.18 3 9.36 4 9.54 5 10.12 6 10.30 7 10.48 8 11.06 9 11.24 10 11.42 11 12.00 12 12.18 13 12.36 14 12.54 15 13.12 16 13.30 17 13.48
REGULAMIN X HALOWYCH MISTRZOSTW POLSKI JUNIOREK MŁODSZYCH W PIŁCE NOŻNEJ rok 2012
POLSKI ZWIĄZEK PIŁKI NOŻNEJ Warszawa, październik 2012 KOMISJA DS. PIŁKARSTWA KOBIEGO REGULAMIN X HALOWYCH MISTRZOSTW POLSKI JUNIOREK MŁODSZYCH W PIŁCE NOŻNEJ rok 2012 Halowe Mistrzostwa Polski Juniorek
Oficjalne Przepisy w Siatkówkę na Śniegu
Oficjalne Przepisy w Siatkówkę na Śniegu 2018-2020 1 FILOZOFIA PRZEPISO W I SE DZIOWANIA WPROWADZENIE Siatkówka na Śniegu jest młodą i rozwijającą się dyscypliną. Oczekuje się, że w nadchodzących latach
Paraolimpijski Tenis Stołowy - Przepisy
Paraolimpijski Tenis Stołowy - Przepisy 1 Niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, mecze zawodników grających na stojąco i na siedząco regulowane są przepisami Międzynarodowej Federacji Tenisa Stołowego
REGULAMIN HALOWEJ LIGI PIŁKI NOŻNEJ W DREZDENKU
REGULAMIN HALOWEJ LIGI PIŁKI NOŻNEJ W DREZDENKU I. INFORMACJE OGÓLNE PRZEPISY GRY 1. Rozgrywki odbywają się w hali na boisku piłkarskim o wymiarach 40m x 20m. 2. Zespoły występują w składach:/ bramkarz
Ogólnopolskie szkolenie Siatkówki Plażowej. Łódź 21-22.09.2010
Ogólnopolskie szkolenie Siatkówki Plażowej Łódź 21-22.09.2010 Agenda Wstęp Procedury Sytuacje w grze Siatkówka plażowa Plażowa 2010 2006 Siatkówka plażowa Plażowa 2010 2006 Procedury Krzysztof Wojtunik